کدخبر: ۲۳۳۰

عضو کمیسیون برنامه بودجه، با بیان اینکه، درامد نفتی دولت در بودجه ۹۸ حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان است گفت: بکارگیری مکانیزم مشارکتی بخش عمومی و خصوصی میتواند به تکمیل پروژه های عمرانی در سال ۹۸ کمک ویژه کند.

به گزارش اقتصادنگار به نقل از تسنیم، محمد حسینی با اشاره به چالشهای تنظیم لایحه بودجه سال ۹۸، گفت: با توجه به نوسانات اقتصادی سال 97  و همچنین تحریمهای آمریکا در جهت کاهش صادرات نفت ایران شرایط پیچیده تری در تنظیم لایحه بودجه ۹۸ پیش روی دولت بوده است.

وی گفت: یکی  از منابع درآمدی که هر ساله برای بودجه در نظر می‌گیریم مباحث نفتی است که نیازمند تطبیق با این شرایط خاص است. با توجه به تورم حاکم بر کشور و رکود بخش تولید ستاندن مالیات یکی از مواردی است  که شاید شرایط مناسب و مساعدی را ندارد و تا بتوانیم از درآمدهای مالیاتی هم برای اداره کشور استفاده بیشتری  کنیم.

حسینی ادامه داد، لذا در این شرایط پیچیده بودجه 98 در سازمان برنامه بررسی شد. باید به این نکته تاکید شود که براساس اطلاعاتی که از طریق دستگاه‌های اجرایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد اولین ویژگی بودجه 98 مبتنی بر عملکرد سال 97 دستگاه‌های اجرایی که به نحوی از بودجه استفاده می‌کنند است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد، برای ایجاد یک برنامه‌ریزی دقیق و انضباط مالی بیشتر موضوع اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و همچنین بودجه‌ریزی برای شرکتهای دولتی می‌تواند گام موثری در جهت تحقق اهداف پیشرو در بودجه سال 98 و اجرای اهداف قانون ششم باشد.

توافق لازم برای کاهش استفاده از منابع نفتی انجام شده بود

وی افزود، در حوزه درآمدهای وصولی با توجه به پیشنهادهای انجام شده و اجرای سیاست‌های جدایی منابع نفتی از اعتبارات هزینه جاری مقرر شد در سال 98 از منابع کمتری استفاده کنیم که این سهم در حال حاضر حدود 27 درصد است.

حسینی با بیان اینکه،  نرخ محاسباتی که در حوزه میزان درآمدهای نفتی در بودجه دیده می‌شد صرفا برای مبانی نظری رقم پیش‌بینی درآمد است، گفت: این میزان درآمد از سه عامل: میزان صادرات نفت در هر روز، قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی  و نرخ تسعیر در بانک مرکزی تشکیل میشود، اگر هر کدام از این‌ شاخصها تغییر کند، می‌تواند میزان دسترسی ما به درآمد پیش‌بینی را در آینده در یک شرایط خاص قرار دهد.

درآمد 85 هزار میلیارد تومانی دولت از محل فروش نفت

وی گفت:  همچنین مباحثی مثل افزایش قیمت ارز با توجه به کاهش میزان صادرات نفت مطرح بود که باید ببینیم در مجلس چه اتفاقی در این خصوص خواهد افتاد، به عقیده بنده بایست هر قیمت دلار در هر بشکه نفت را بالا ببریم. اما در حال حاضر یک عدد در حدود 80 الی 85 هزار میلیارد تومن درآمد نفتی از منابع نفتی در نظر گرفته شده است.

حسینی ادامه داد، برای جبران مابقی این درآمدها موضوع افزایش درآمد در حوزه مالیات، ایجاد  ظرفیت‌های مالیاتی جدید و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، نوع تخمین و درست تشخیص دادن میزان صحیح مالیات اقشار مختلف جامعه در دستور کار است. همچنین موضوع فروش دارایی‌های مازاد دولت و اوراق مشارکت که جمعا  رقمی نزدیک به 420 هزار میلیارد تومان است در متن بودجه عمومی کشور گنجانده شده است.

به گفته این نماینده مجلس، نکته‌ای که در رابطه با هزینه‌های جاری می‌شود عنوان کرد بحث میزان تورم  و افزایش و حقوق و دستمزد است که باید در بودجه دیده شود.

 

حسینی با بیان اینکه، اجرا و استمرار سیاست‌های فقر مطلق و افزایش مستمری  اقشار آسیب‌پذیر در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد،  بحث هدفمند کردن یارانه‌ها و شیوه پرداخت یارانه‌ به افراد تحت پوشش و همچنین افزایش دستمزد که هر سال براساس قانون برنامه ششم مقرر شده که در بودجه سالانه پیش‌بینی شود میتواند تا حدودی در این خصوص به ما کمک کند.

مکانیزم مشارکتی بخش عمومی و خصوصی اولویت مهم بودجه 98

وی در رابطه با تملک دارییهای سرمایه‌ای و بودجه عمرانی گفت: استفاده از مکانیزم مشارکتی بخش عمومی و خصوصی یکی از راهکارهایی که امکان تکمیل تعدادی از طرح‌های نیمه‌تمام را ایجاد میکند. در این روش  قابلیت واگذاری به بخش خصوصی  وجود دارد و در حوزه تصدی‌گری مربوط به دولت است. این موضوع از اولویت‌های مهم بودجه سال 98 است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: براساس دستورالعمل‌هایی که برای نرخ تنزیل و همچنین افزایش‌‌های قیمت‌های موجود  براساس ضریب تعدیل که توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده شرایط  برای حضور پیمانکاران و اجرای طرح عمرانی فراهم خواهد شد و ما شاهد تکمیل چندین طرح عمرانی در سال 98 به صورت ویژه خواهیم بود.

 

 

ارسال نظر