کدخبر: ۲۳۶۴

قیمتی که روز گذشته ستاد تنظیم بازار اعلام کرد، نسبت به قیمت فعلی بازار کمتر نشده و در برخی موارد بیشتر هم است.

به گزارش اقتصادنگار به نقل از فارس، روز گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید لبنیات را اعلام کرد.

آن‌طور که دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرده بود، برخی رسانه‌ها چنین برداشت کرده‌اند که قیمت‌های جدید 7 تا 11 درصد در بازار کاهش می‌یابد. بنابراین تیتر زدند که قیمت لبنیات از فردا 9 درصد کاهش می‌یابد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که نه تنها قیمت‌های جدید ستاد تنظیم بازار لبنیات نسبت به قیمت فعلی بازار کاهش ندارد، بلکه در برخی موارد افزایشی هم شده است.

                                                              قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار به این شکل است:

انواع لبنیات قیمت
شیر بطری کم‌چرب ۴۱۰۰
شیر بطری نیم‌چرب (چربی ۲ درصد) ۴۲۵۰
شیر بطری پرچرب (چربی ۳ درصد) ۴۵۰۰
شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب ۲۶۰۰
پنیر ۴۰۰ گرمی یو اف ۶۹۰۰
ماست دبه‌ای پرچرب ۱۱.۷۰۰
ماست ۹۰۰ گرمی کم‌چرب ۴۳۵۰
ماست ۹۰۰ گرمی پرچرب ۴۷۵۰

بررسی میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که در حال حاضر شیر یک لیتری بطری «د» با 3.2 درصد چربی در بازار به قیمت4300 تومان به فروش می‌رسد، در حالی که در قیمت روز گذشته ستاد تنظیم بازار 4500 تومان ابلاغ شده است.

همچنین قیمت شیر بطری کم‌چرب با برند «د» در بازار تهران 4 هزار تومان است که در قیمت روز گذشته ستاد تنظیم بازار 4100 تومان بیان شده است.

بر اساس این گزارش قیمت برندهای مختلف لبنیات در بازار بسیار متفاوت است، اما حتی زمانی که بیشترین قیمت را در نظر می‌گیریم، کاهش قیمت از 4 درصد فراتر نمی‌رود. 

به نظر می‌رسد ستاد تنظیم بازار هم دیواری کوتاه‌تر از مصرف‌کننده‌ها پیدا نکرده است، در حالی که چندین ماه است مردم فریاد می‌زنند که قیمت لبنیات گران است و توان خرید مردم برای این محصول اساسی کفاف نمی‌دهد، اما این ستاد در قیمتی که روز گذشته اعلام کرده باز سنگ تمام گذاشته و در برخی برندها حتی نه تنها قیمت را کاهش نداده، بلکه افزایش هم داده است. 

صحبتی که دیروز دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد این بود که ستاد تنظیم بازار روی قیمت پیشنهادی ما بررسی کرده و 7 تا 11 درصد نسبت کمتر از پیشنهاد ما قیمت را اعلام کرده است و مفهوم این نیست که قیمت بازار 7 تا 11 درصد کاهش یافته است.

بنابراین در قیمت‌های جدید ستاد تنظیم بازار هم آن طور که انتظار می‌رفت تا این ستاد به اعتراضات چندین ماهه مردم و رسانه‌ها توجه کند، بیشتر به خواسته‌های کارخانه‌های لبنی توجه کرده است. 

 

ارسال نظر