کدخبر: ۳۱۶۰

به گزارش اقتصاد نگار به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی دادفر در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید چه تعداد خودرو از طریق غیرقانونی و با پرداخت رشوه ثبت سفارش شده‌اند؟ اظهار  داشت: ما در تحلیل‌های اولیه برای شناسایی متخلفین با دستگاه‌های مربوطه همکاری کردیم و مشخص شد از مرداد 96 حدود 20 هزار دستگاه کد شناسایی خودرو از طریق غیرقانونی ثبت سفارش شده که البته پس از تکمیل بررسی‌ها مشخص شد که این تعداد 2500 دستگاه بوده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 5 هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده است، گفت: در حال حاضر حدود 15 هزار دستگاه خودرو در گمرک منتظر ترخیص هستند. 

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که پرسید چرا واردکنندگان خودرو با پرداخت رشوه برای ثبت سفارش، زمینه را برای وضعیت فعلی واردات فراهم کردند و عاملی برای عدم ترخیص خودروها از گمرک شدند نیز اظهار داشت: زمانی که تمام سرمایه و زندگی یک فرد در یک کسب و کار است و یک شبه همه سرمایه خود را در خطر می‌بیند ممکن است چنین اتفاقاتی بیفتد. البته همه خلاف قانون انجام نداده‌اند ولی عده‌ای که بنیه مالی ضعیف‌تر و سرمایه کمتری داشتند زمانی که با خطر نابودی روبرو شدند دست به خلاف قانون زدند. 

دادفر ادامه داد: آمریکا وقتی می‌خواهد ما را تحریم کند 6 ماه قبل از تحریم، این مساله را اعلام می‌کند ولی در ایران فعالان حوزه تجارت و اقتصاد یک شبه با مصوبات آنی روبرو می‌شوند. 

وی تصریح کرد: آمریکا از ما یا مسئولان ما بهتر نیست ولی نحوه برخورد مسئولان نیز باید طوری باشد که سرمایه فعالان اقتصادی یک شبه به خطر نیفتد. 

وی با اشاره به اینکه در زمان بروز مشکل واردات خودرو، انجمن واردکنندگان در دادسرای کارکنان دولت ازخسروتاج معاون وزیر صنعت و محمدی و علی‌آبادی کارشناس و مدیرکل وزارت صنعت شکایت کرد، افزود: اتهامی که به آنها وارد کردیم سوء استفاده از جایگاه شغلی، ایجاد اخلال در نظم اقتصادی و همچنین صدور دستور برخلاف قوانین و مقررات بوده است. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه بعد از گذشت 20 روز حکم برائت این افراد صادر شد، گفت: این مساله باعث شد طی نامه‌ای موضوع را به رئیس قوه قضاییه انعکاس دهیم تا مجددا آن پرونده مورد بررسی قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: در آن زمان اگر تصمیم صحیح و قانونی گرفته می‌شد امروز با این مشکلات و رشوه‌ها مواجه نبودیم، حتی اگر شرایط کشور ایجاب می‌کرد که محدودیت واردات داشته باشیم راه‌های دیگری برای این کار وجود داشت. 

وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا موضوع رشوه‌گیری در ثبت سفارش واردات خودرو را نیز به گوش مسئولان بالاتر رساندید؟ گفت: برای این مشکل با اعضای انجمن مکاتبه کردیم و اطلاع‌رسانی شد که اگر تقاضای دریافت وجهی برای ثبت سفارش واردات خودرو صورت گرفت، وارد این بازی نشوند. بعد از آن نیز به مراجع نظارتی گزارش دادیم و برای شناسایی متخلفان با آنها همکاری کردیم. 

دادفر با بیان اینکه طبق مصوبه 16 دی 97 دولت خودروهای موجود در گمرک امکان ترخیص پیدا می‌کنند، گفت: در حال حاضر کمتر از هزار دستگاه خودرو از گمرک خارج شده و این در حالی است که اعتبار این مصوبه 4 ماه بوده است ولی به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف به طور کامل اجرایی نشد. 

وی از رئیس جمهور خواست تا گروهی برای حل مشکل موجود مأمور کند. 

وی با بیان اینکه بیشترین خودرو موجود در گمرک مربوط به میتسوبیشی است‌، گفت: اولین درخواست ما این است که خودروهایی که مشکلی در واردات ندارند ترخیص شوند و در مورد شناسایی مقصرین واقعی و تجمع پرونده‌ها نیز اقدام شود. 

دادفر تصریح کرد: ترخیص هزار دستگاه خودرو از گمرک نیز باعث شده که عده‌ای از مشتریان شاکی باشند و بخواهند که خودرو خود را سریع‌تر تحویل بگیرند به همین دلیل برخی مدیران شرکت‌های واردکننده خودرو می‌گویند اگر داخل زندان باشیم راحت‌تر هستیم تا اینکه بیرون باشیم زیرا هر روز با تجمع، شیشه شکستن، مامور و دادسرا مواجه نمی‌شویم. 

وی ارزش 12 هزار دستگاه خودرو وارداتی موجود در گمرک را 7 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با نرخ فعلی ارز،‌ این رقم به بیش  از 8 هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه متوسط قیمت هر کدام از خودروهای وارداتی 30 هزار دلار است، اظهار داشت: ارزش 4700 دستگاه خودرو کمتر از 15 هزار دلار است. 

به گفته وی، طبق مصوبه 17 دی 97 بانک مرکزی،‌ نرخ محاسبه ارز خودروهای وارداتی حواله سنا است که این مساله باعث می‌شود قیمت خودرو به نرخ فعلی بازار نزدیک شود. 

وی در ادامه با انتقاد از وضع مالیات نقل و انتقال برای خودروهای نوشماره، گفت: برای هر خودرو حدودا 10 میلیون تومان از این محل لحاظ می‌شود و این در حالی است که شرکت‌های نمایندگی خودرو تا پیش از این به عنوان عرضه کننده اصلی خودرو معاف از پرداخت این مالیات بوده‌اند. 

وی همچنین با انتقاد از استقبال وزیر وقت صنعت از مدیر منطقه‌ای رنو و برنامه‌ریزی برای در اختیار قرار دادن بازار ایران، گفت: حمایت از تولید داخل بهانه اصلی این اقدام بوده در حالی که تنها اقدامی برای ریشه‌کن کردن واردات خودرو بود. 

دادفر ادامه داد: حمایت از اشتغال راه‌های دیگری نیز دارد. 

وی تاکید کرد: واردکنندگان در مظان اتهام هستند که چرا خودرو یورو 6، هیبریدی و دنده اتوماتیک به کشور وارد کرده‌اند. در حال حاضر واردکنندگان با مشکلات بزرگی روبرو هستند و تعطیلی آنها برنامه‌ریزی شده و ۱۰۰درصد است. 

دادفر با اشاره به اینکه فقط یک و نیم درصد کل مصارف ارزی کشور به واردات خودرو تعلق دارد، گفت: واردات تنباکو،‌آدامس و پشمک نیز ارزبری دارد ولی به واردات خودرو ایراد می‌گیرند، در واقع علت دیگری پشت این قضیه است. 

وی افزود: اگر اشتغالزایی علت اصلی مقابله با واردات خودرو است باید بگوییم که ما هم 15 هزار مورد اشتغال در کشور ایجاد کرده‌ایم. 

 

ارسال نظر