کدخبر: ۳۹۴۲

در حالی با گذشت نیمی از سال۹۸ وارد فصل پاییز می‌شویم که ارزیابی بازار خودرو در شش ماهه گذشته حاکی از تلاطمات و بحران‌های زیادی است. در آغازین روزهای سال بازار خودرو با تحولات شدید قیمتی همراه شد اما با ورود به تابستان و تلاش دولت و دستگاههای نظارتی بر جریان نرخ و بازار خودرو و افزایش عرضه خودرو به‌تدریج نرخ خودرو به موازات افت نرخ ارز در بازار فروکش کرد به طوری که امروز در شرایطی وارد نیمه دوم سال می‌شویم که به گفته برخی از قعالان بازار کماکان افت لاکی پشتی نرخ خودرو ادامه دارد.

جریان آرام و نزولی نرخ خودرو گرچه این روزها بار مثبت و خوشایندی را به بازار خودرو تزریق کرده است اما موضوع نگران‌کننده در این روند، رکود سنگینی است که پس از افت نرخ بر بازار خودرو حاکم شده و عملا خرید و فروش در بازار رامتوقف کرده است.

 بازار خودرو در حالی در سراشیبی افت نرخ قرار گرفته که بنا به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران این جریان علی رغم جهش سریع قیمتی در بازار با کندی و حرکت لاک پشتی همراه است

 مقاومت خریداران از مراجعه به بازار

سعید موتمنی با توجه به تبعات افت نرخ خودرو بر رکود بازار، علت اصلی وضع کنونی بازار را مقاومت خریداران و دارندگان خودرو در مقابل شرایط به‌وجود آمده عنوان می‌کند و به خبرنگار پرشین خودرو می‌گوید: بسیاری از متقاضیان با مقایسه نرخ خودرو با نرخ ارز در نیمه سال گذشته و شرایط کنونی نرخ ارز، معتقدند نرخ خودرو باید بیش از این کاهش یابد بنابراین ار مراجعه به بازار جلوگیری می‌کنند.

 افت نرخ خودرو تا رسیدن به نرخ منطقی مصرف‌کنندگان ادامه دارد

وی تاکید می‌کند: امروز علی رغم افت نرخ ارز و تثبیت در بازار، همچنان نرخ خودرو در مقایسه با نرخ دلار در نیمه سال ۹۷ بالاست به عنوان مثال نرخ پراید ۱۳۱ در سال گذشته که نرخ یورو۱۷ هزار تومان بود ۳۲ میلیون بود اما امروز که نرخ ارز کمتر از مهر سال گذشته است نرخ این خودرو حدود ۴۰ میلیون است و یا خودرو ۱۱۱ که حدود ۳۵ میلیون بود امروز ۴۵ میلیون است و یا سراتو ۲۰۰ میلیونی امروز ۲۸۵ میلیون است بنابراین با توجه به انتظار بازار افت نرخ خودرو ادامه خواهد داشت تا به نرخ منطقی مورد نظر مصرف‌کننده در بازار برسد.

 وی با تایید ادامه روند کاهش نرخ خودرو، خاطر نشان کرد: با کاهش تقاضا و افزایش عرضه به بازار و دستگیری عوامل برهم زننده بازار خودرو که اغلب فروشندگان عمده‌ای بودند که بازار خودرو را مدیریت می‌کردند دیگر دلیلی بر افزایش مجدد نرخ خودرو وجود ندارد.

 این مقام مسئول در اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: برخی از خودروها به زیر نرخ شرکت‌ها رسیده است به عنوان مثال نرخ سراتو سایپا که در یک ماه گذشته ۲۹۵ میلیون پیش فروش شده بود امروز با نرخ ۲۸۵ در بازار معامله می‌شود و یا جک را که شرکت ۳۰۱ میلیون فاکتور می‌کند امروز ۲۶۳ میلیون در بازار به فروش می‌رسد.

موتمنی همچنین در خصوص افت نرخ خودروهای چینی در بازار اظهارکرد: هم اکنون اختلاف نرخ کارخانه و بازار برخی از خودروهای چینی و یا محصولات مدیران خودرو بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون است.

 وی افزود: با ادامه شرایط کنونی افت قیمت‌ها انتظار می‌رود در هفته‌های آتی نرخ برخی از خودروهای پرتیراژ مانند پراید نیز به زیر نرخ کارخانه برسد.

به گفته وی افت نرخ به‌وجود امده در بازار مخصوص خودروهای داخلی نیست و این جریان بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی را نیز به شدت تکان داده و همزمان کاهش نرخ در هر سه بخش رخ داده است به طوری که این افت نرخ به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

 

ارسال نظر