کدخبر: ۴۴۲۲

این روزها عربستان هر کاری می‌کند تا اینفلوئنسرها را مثل یک آهنربای قوی جذب خود کند. چه فرش قرمزی که به‌پا نشده. چه مقرراتی که تسهیل و چه بریزوبپاشی که نشده. در یوتیوب می‌گردی گزارش اکونومیست به چشمت می‌خورد،‌ به سراغ پایگاه‌های خبر می‌روی،‌ می‌بینی بی‌بی‌سی با رپرتاژ آگهی‌‌اش سنگ تمام گذاشته.

این موج مخصوص شبکه‌های خبری نیست… مراد عثمان، اینفلوئنسر مشهور سفر اهل روسیه، ویدئویی همین چند روز پیش در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته که دست همسرش، ناتالیا را به سبک مشهور «فالومی‌تو» (دنبالم بیا به) رو به مداین صالح،‌ بازمانده‌ای از شهر نبطی متعلق به ۲هزار سال پیش، رها می‌کند. دروغ چرا، آنقدر که این محتواهایشان پیش چشمانمان این چند روز رژه رفت، دل ما هم می‌خواهد این نقاط کمتر دیده شده عربستان را ببینیم‌.

اینجا اما داشتن چنین انتظاری از بدنه دولتی گردشگری ایران افسانه است؛ به هر دلیلی که می‌تواند از عافیت‌طلبی تا نداشتن جاه‌طلبی باشد، یا شرایط منطقه. اما در روزهایی که انتظار داشتیم عربستان در اینستاگرام بترکاند، این «فم تریپ» ‌هدی رستمی و رفقایش با کلید واژه «FeelIran» (ایران را حس کن) است که با دعوت از اینفلوئنسرهایی از نقاط مختلف جهان، کاری کرده‌اند کارستان.

فم تریپ چیست؟

فم تریپ در لغت به معنا و مخفف سفر آشنایی است.

آشنایی با یک هدف و مقصد گردشگری برای دیده شدن پتانسیل‌ها و کمک رساندن به ذی‌نفعان آتی. این بار هدف نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری ایران به میلیون‌ها مخاطب اینستاگرامی غیرایرانی است. اینستاگرام آنها در یک حساب سرانگشتی، جمعا ۱۰ میلیون نفری مخاطب دارد و به جای انتشار یک ویدئو یا گزارش، سیلی از استوری و پست و ویدئوست که روی اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر از ایران منتشر می‌کنند.

می‌دانیم که این نخستین فم تریپ اجرا شده در ایران نیست و بسیاری از آژانس‌های گردشگری و بعضا نهادها، اینفلوئنسرهایی با چند ده هزار تا چندصدهزار دنبال‌کننده را پیش از این میزبانی کرده‌اند. با این حال در این ابعاد و البته با این سطح از دنبال‌کنندگان، باید پذیرفت که هیچ وقت چنین سفری به مقصد ایران ترتیب داده نشده است.

هدی رستمی که خود مبتکر این پروژه در ایران است، پیش‌تر مهمان فم‌تریپی در ترکیه بود و آنجا پی به خلأ فم‌تریپ برای ایران برد. او که گردشگری حرفه‌ای است و به بیش از صدکشور جهان سفر کرده، مدتی است با راه‌اندازی یک استودیو (به معنای استارتاپی آن و نه استودیوی صدا و تصویر) با پروژه‌هایی مانند دفتر سفر و کارگاه سفر توانسته مخارج این فم تریپ را در کنار حمایت عموما نهادهای خصوصی تامین کند.

دوستان هدی رستمی

حالا «اِریکا سانتوس» اینفلوئنسر سفر، مد و زیبایی از برزیل با ۱/۲ میلیون دنبال‌کننده، «آرتم شستاکوف» عکاس و خالق محتوای اوکراینی با ۱/۱ میلیون دنبال‌کننده، «کتی» و «هوگو» از چین، جمعا با بیش از ۳ میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی این کشور (اینستاگرام در چین فیلتر است)، «مهمت» عکاس مشهور اهل ترکیه با ۱/۱ میلیون دنبال‌کننده و «اِکاترینا میشچنکووا» اهل روسیه با دو پیج که یکی ۷۰۰ هزار و دیگری ۶۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد به همراه اینفلوئنسرهای دیگری از ترکیه، اوکراین،‌ فرانسه،‌ روسیه، هند و ایتالیا به ایران آمده‌اند.

آب و هوای اینستاگرام برای فم‌تریپ هدی رستمی و رفقایش بسیار آفتابی است و همه چیز امن و امان. اما در توئیتر دو گروه منتقد و مدافع صف‌آرایی تندوتیزی کرده‌اند؛ از این که چرا در مسیر مشهور گردشگری ایران لوکس می‌گردند تا اینکه این‌ها «از خودشان‌اند». این دومی که جوابی ندارد و اصلا این چه مرزی است که ما نمی‌فهمیم؟ اولی را اما هدی رستمی پیش از این جسته و گریخته پاسخ داده که سبک اینفلوئنسرها و همچنین زیرساخت‌ها، محدودیت‌ها و شرایطی را ایجاد کرده که منجر به طراحی این سفر در مناطق بیشتر دیده شده گردشگری ایران شده و نه در مناطق دور از مرکز. اینستاگرام اما این روزها، در قبضه این اهالی سفر است.

هدی رستمی و رفقایش کاری کرده‌اند که نهادهای ذی‌نفع گردشگری عربستان با میلیون‌ها دلار در پی انجامش هستند. شاید به ما خرده بگیرید چرا این بار نقد نکردیم، نکوبیدیم یا … این اولین سفر با چنین ابعادی است، هر وقت شرایطی برای قیاس پیش آمد، آن وقت می‌توانیم مثل همیشه بی‌رحمانه بنویسیم. سفرشان بی‌خطر.

ارسال نظر