کدخبر: ۹۹۱

 به گزارش اقتصاد نگار به نقل از اقتصادآنلاین، این گفته ما مربوط به سفرهای هوایی است. سفرهایی که با وجود تأخیرهای زیاد، فرسوده بودن ناوگان و چالش‌های دیگر تا قبل از افزایش 70 و 100 درصدی بلیت هواپیما مورد استقبال قرار می‌گرفت و خیلی‌ها این نوع وسیله حمل و نقل را به سایر وسایل حمل و نقل ارجح می‌دانستند. حال همان افرادی که در گذشته هم برای خرید بلیت هواپیما به‌خاطر بالا بودن قیمت‌ها مردد بودند این روزها دیگر سمت بلیت هواپیما نمی‌روند و تنها نظاره گر قیمت‌هایی هستند که سر به فلک کشیده است.

چند سال پیش وقتی قیمت بلیت هواپیما آزاد شد، موضوع رقابتی شدن فعالیت ایرلاین‌ها مطرح شد. در آن مقطع و البته تا دو ماه پیش شاهد بلیت‌های ارزان قیمت در برخی از مسیرها بودیم. بودند مسافرانی که با پرداخت 50هزار تومان به کیش رفتند و با قیمت 20 هزار تومان برگشتند. در برخی از مسیرها هم به خاطر تردد کم مسافر و زیان‌ده بودن خط پروازی قیمت بلیت‌ها نشکست. اما با مجوز افزایش قیمت این روزها اگر به سایت‌های فروش بلیت هواپیما سر بزنید، قیمت کمتر از 250 هزار تومان نمی‌یابید و با قیمت‌های کمتر از رقم یاد شده هم باید خداحافظی کرد. به‌عنوان مثال بلیت تهران به کیش برای اوایل هفته جاری، از 298 هزار تومان شروع می‌شود و برای پایان هفته به رقم 433هزار تومان می‌رسد. اگر بخواهیم این اعداد را با دو ماه پیش مقایسه کنیم، قیمت بلیت در اوایل هفته به مقصد کیش، 110 هزار تومان بود و اواخر هفته به 230 هزار تومان می‌رسید. پروازهای تهران-مشهد، کرمان، شیراز و بندرعباس هم با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شده‌اند.

البته نمی‌توان مقصر را شرکت هواپیمایی دانست چرا که افزایش قیمت ارز باعث شده است که آنها برای جبران کسری خود سراغ افزایش قمیت بلیت هواپیما بروند. هواپیماهای خالی این روزها سوژه عکس مردمی شده که توانستند برای خود بلیتی دست و پا کنند. کاهش شدید مسافر در اکثر مسیرهای داخلی و خارجی به وضوح دیده می‌شود. پروازهایی که در گذشته برای پیدا کردن جالی خالی در آنها باید صبر می‌کردیم اکنون، بدون مسافر مانده است. همین امر باعث شده برخی از شرکت‌های هوایی خارجی بخواهند از ایران بروند. البته بخشی از رفتن آنها به خاطر تحریم هم هست.

نمی‌توان به‌صورت دستوری قیمت بلیت را کاهش داد

علیرضا منظری معاون اسبق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه هزینه هر ساعت پرواز در ایرلاین‌های داخلی از 45 دلار به حدود 100 دلار می‌رسد، گفت: سه شرکت کی.ال.ام، بریتیش ایرویز و ایرفرانس به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم بسرعت بازار هوایی ایران را ترک کردند. وی با اشاره به افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایرلاین‌های داخلی و خارجی اظهار داشت: میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما به میزان استفاده آنها از ارز بستگی دارد که در ایرلاین‌های مختلف بین 50 تا 75 درصد هزینه‌هایشان ارزی است و به همین اندازه قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا کرده است. معاون اسبق سازمان هواپیمایی درباره دستور مسئولان مبنی بر کاهش قیمت بلیت هواپیما گفت: قیمت بلیت هواپیما از چند سال گذشته آزادسازی شده است و نمی‌توان به‌صورت دستوری قیمت بلیت را کاهش داد. دستور مسئولان مبنی بر گرانفروشی بیشتر از تأثیر افزایش قیمت دلار روی بلیت‌ها بوده است.

قیمت 900 هزار تومان بلیت واقعی است

معاون اسبق سازمان هواپیمایی با بیان اینکه در حال حاضر صنعت هوانوردی دچار شوک شده است، به ایلنا گفت: مدیران ایرلاین‌ها در حال بررسی وضعیت بازرگانی خود هستند اینکه چگونه در این شرایط قیمت با ریزش مسافر هزینه‌های خود را سربه‌سر نگه دارند. از طرفی دیگر به مشتریان هم این شوک وارد شده و به طور قطع با ریزش مشتری در سفرهای هوایی مواجه خواهیم بود. سفر هوایی سهم کوچکی در سبد هزینه‌های خانوار داشته که با این وضعیت انتظار حذف سهم سفرهای هوایی در هزینه‌های خانوار وجود دارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت بلیت یک طرفه تهران – کیش با نرخ 900هزار تومان واقعی است گفت: هر ساعت پرواز را اگر همان 45 دلار در نظر بگیریم و آن را با نرخ دلار 10 هزار تومان محاسبه کنیم به هر ساعت 450 هزار تومان می‌رسیم، تهران – کیش هم دو ساعت پرواز است که جمع آن 900 هزار تومان می‌شود بنابراین این قیمت واقعی است.

ادامه پرواز شرکت هواپیمایی اتریش

در حالی که گفته می‌شود شرکت‌های هواپیمایی در حال خروج از ایران هستند، پیتر تیر سخنگوی شرکت هواپیمایی اتریش«آسترین ایرلاین»، اعلام کرد: پروازهای این کشور به تهران کماکان ادامه خواهد داشت. پروازهای روزانه بین وین و تهران و بلعکس طبق برنامه و بدون توقف ادامه می‌یابد.

جای خالی شرکت‌های خارجی را پر کنید

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس در واکنش به تصمیم خروج برخی از شرکت‌های هواپیمایی از ایران در توئیتر خود نوشت: بریتیش ایرویز برای توقف پروازهایش به ایران از اواخر سپتامبر، تأکید کرد که می‌توان این تصمیم را به یک فرصت تبدیل کرد.وی ادامه داد: امیدواریم ایران ایر با داشتن سه پرواز هفتگی مستقیم به لندن بتواند با استفاده از فرصت، جای خالی را پر نماید.

نمایندگان سازمان هواپیمایی به مجلس می‌روند

سیداحسن علوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس هم گفت: قرار است هفته جاری مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری برای پاسخگویی در خصوص گرانی بلیت هواپیما در کمیسیون عمران حاضر شوند. در حال حاضر سوخت هواپیما برای پروازهای داخلی گران نشده است و تنها موضوعی که به شرکت‌های هواپیمایی از نظر ارزی فشار می‌آورد، قطعات هواپیما است؛ اما این فشار نباید کاری کند که بلیت هواپیما تا این حد گران شود. وی معتقد است که ایرلاین‌ها می‌توانستند بلیت‌ها را پلکانی و تدریجی گران کنند.

 

ارسال نظر