شناسه خبر: 26388

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران تاکید کرد

تولیدکنندگان شوینده باید محصول کافی و با قیمت‌های قبلی عرضه کنند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران تاکید کرد که کاهش عرضه به معنی کاهش تولید و امتناع از عرضه است که در سرفصل های تخلف می‌کند، بنابراین عرضه تولید کنندگان شوینده باید به میزان مناسب و قیمت محصولات آن‌ها نیز همچنان قیمت قبلی باشد.

به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، امیر انصافی، از همکاری سه جانبه وزارت صمت، نفت و بورس کالا برای کنترل قیمت محصولات شوینده خبر داد و گفت: مقرر شده قیمت مواد اولیه از طریق عرضه در بورس کاهش پیدا کند و تحت تاثیر نرخ ارز و قیمت‌های جهانی، نوسان شدید نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون هم مواد اولیه محصولات شوینده در بورس کالا عرضه می‌شده، تصریح کرد: البته تاکنون این مواد با قیمت‌های جهانی عرضه شده، اما قرار است ساز و کارها به نوعی تغییر کند که تاثیر قیمت‌های جهانی کمتر شود. البته مسئولان بورس کالا و وزارت نفت بهتر می‌توانند این موضوع را توضیح دهند.

قیمت محصولات شوینده تا چه درمانی ثابت می‌ماند؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران در پاسخ به اینکه قیمت محصولات شوینده تا چه زمانی ثابت می‌ماند، تصریح کرد: احتمالاً در ماه‌های آینده قیمت محصولات شوینده در ستاد تنظیم بازار دوباره به بحث گذاشته شود. در این رابطه تولید کننده‌ها باید آنالیز قیمت داشته باشند تا با استفاده از آن درخواست افزایش قیمت بدهند. اما برخی شرکت‌ها اخیرا کاهش عرضه داشتند، چون منتظر نرخ جدید بودند و فکر می کردند در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت محصولات تصویب می‌شد که نشد.

وی با بیان اینکه زمزمه افزایش قیمت معمولاً منجر به کاهش عرضه تولیدکنندگان می‌شود که به گرانی، به ویژه در مرحله عرضه نهایی، دامن می‌زند، اظهار کرد: البته مقصر فقط عرضه کننده نهایی نیست، چرا که در شرایط کمبود، افزایش قیمت طبیعی است.

کاهش عرضه تخلف است

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران همچنین تاکید کرد که کاهش عرضه به معنی کاهش تولید و امتناع از عرضه است که در سرفصل های تخلف می‌گنجد. بنابراین عرضه تولیدکنندگان شوینده باید به میزان مناسب و قیمت محصولات آن‌ها نیز همچنان قیمت قبلی باشد.

وی افزود: خواهش ما از تولید کنندگان این است که عرضه خود را کاهش ندهند، حتی اگر فعلاً قیمت جدید مصوب نشده با مصرف کنندگان همکاری کنند و اجازه ندهند در بازار کمبود ایجاد شود. طی ماه‌های اخیر مشکل مشابهی در بازار روغن موتور ایجاد شده بود و تولید کنندگان با کاهش عرضه به دنبال دریافت مصوبه افزایش قیمت هستند. این اتفاق خوبی برای بازار نیست و ما خواستار نهایت همکاری با مصرف کننده و همچنین تداوم بازرسی‌ها هستیم.

دلایل کمبود نسبی شکر

انصافی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار شکر نیز گفت: قیمت شکر از ابتدا آزاد بوده و تحت تاثیر تصمیمات اخیر برای حذف ارز ترجیحی قرار نگرفته، اما اخیراً بازار این محصول دچار افزایش قیمت و کمبود نسبی بوده است. در این میان اگر بخش شکر صنف و صنعت تامین نشود، آن‌ها بخشی از نیازشان را از خانوار تامین می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تامین شکر بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است تصریح کرد: این وزارتخانه باید پخش شکر را بیشتر کند. از جمله دلایل کمبود شکر، کاهش واردات، مشکلات سیستم توزیع، خشکسالی و غیره است که گزارش‌های مربوط به آن در ستاد تنظیم بازار ارائه شده است.

ارسال نظر