شناسه خبر: 28404

مزیت‌های احیای تجارت با عربستان سعودی

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که استفاده حداکثری از ظرفیت بازارهای تجاری منطقه و کشورهای همسایه باید به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت‌های اقتصادی در دستور کار ایران باشد.

به گزارش اقتصاد نگار به نقل از ایسنا، مهدی علیپور اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در سال‌های گذشته بخش خصوصی نسبت به آن اعلام موضع کرده و از لزوم پیگیری این موضوع از سوی دولت سخن گفته است، لزوم استفاده از ظرفیت همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه ایران است. البته در ماه‌های گذشته تلاش‌های خوبی برای احیا یا بهبود سطح روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه انجام شده اما همچنان از حداکثر ظرفیت این بازار به درستی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه میزان واردات در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بسیار گسترده است، بیان کرد: البته نمی‌توان انتظار داشت که ما بتوانیم تمام این نیازها را تامین کنیم یا در مدتی کوتاه سهم بزرگی از این بازار را در اختیار بگیریم اما موضوعی که قطعی است، ظرفیت‌های گسترده صادراتی ایران در حوزه‌های مختلف است که بسیاری از آنها در میان کشورهای منطقه خریدار دارد و اگر ما زیرساخت‌های لازم را برای این موضوع تعیین کنیم، قطعا می‌توان از آن بهره برد.

به گفته این فعال اقتصادی، از محصولات خوراکی و کشاورزی گرفته تا برخی اقلام مصرفی که در ایران تولید می‌شوند، همگی شانس حضور در بازار کشورهای منطقه را دارند و باید تلاش کرد که از این فرصت به بهترین شکل بهره برد.

علیپور با اشاره به  بهبود سطح روابط سیاسی ایران با امارات متحده عربی، تاکید کرد: اینکه پس از چند سال این کشور به ایران سفیر بفرستد، قطعا نشانه‌ای مثبت بر بهبود روابط سیاسی و همچنین اقتصادی خواهد بود. همچنین در ماه‌های گذشته صحبت‌هایی از مذاکره برای از سرگیری روابط با عربستان سعودی نیز مطرح شده است. این کشور عربی نیز چه از نظر جمعیت و چه از نظر میزان واردات، بازار بسیار مطلوبی برای کالاهای ایرانی به شمار می‌رود و می‌توان در صورت فراهم شدن شرایط، مقدمات برای صادرات محصولات ایرانی به این کشور را فراهم کرد.

وی ادامه داد: در کنار تجارت، در حوزه‌هایی مانند توریسم بهداشتی نیز ایران ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب مسافر از کشورهای منطقه دارد. چه از نظر سطح تخصص و امکانات و چه از نظر قیمت، امکان آن وجود دارد که ایران در حوزه گردشگری سلامت گام‌های مهمی بردارد و بهبود روابط با کشورهای منطقه می‌تواند این شرایط را فراهم کند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، ایران از نظر تجهیزات و زیرساخت‌های حمل و نقل، برای ارسال برخی کالاهای خود به مقاصد دورتر مانند اروپا یا آفریقا مشکلاتی دارد اما این مسائل در رابطه با کشورهای منطقه صدق نمی‌کند. از این رو با یک برنامه ریزی درست و حل مشکلات سیاسی، می‌توان انتظار داشت که ظرفیت‌های تجاری جدید برای ایران باز شود.

ارسال نظر