شناسه خبر: 31142

انتقال تعدادی از لکوموتیوهای راه‌آهن از بخش مسافری به باری

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به افزایش حدودا ۵۰ درصدی عملکرد مسافری ریلی، اظهار امیدواری کرد که در ماه‌های باقیمانده سال که به‌صورت طبیعی کاهش تقاضای سفر وجود دارد، با انتقال تعدادی از لکوموتیوها از بخش مسافری به باری، عملکرد بار افزایش قابل توجهی پیدا کند.

به گزارش اقتصاد نگار به نقل از ایسنا سیدمیعاد صالحی در نشست هم‌اندیشی با هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، با اشاره به دستاوردهای مهم راه‌آهن در ماه‌های گذشته گفت: هرچند با انبوهی از مشکلات، عدم پیگیری‌ها و بدهی‌های به ارث رسیده از دولت قبل از جمله انباشت عدم تعمیرات ۳۰۰۰ میلیارد تومانی و بدهی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در حوزه تعمیر و نگهداری لکوموتیو مواجه بودیم و با وجود تنگناهای اقتصادی کشور، حوزه ریلی در ۹ ماهه ابتدای امسال قدم‌های مهمی را رو به جلو برداشته است.

عزم راه‌آهن برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اقدامات اساسی و زیرساختی برای بهبود وضعیت بازیگران مختلف صنعت حمل و نقل ریلی در بخش‌های دولتی و خصوصی اظهار کرد: راه‌آهن در راستای جذابیت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف در این زمینه تلاش‌های فشرده‌ای کرده است.

صالحی گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که به‌صورت جدی پیگیری شد و الحمدلله توفیقات بسیار خوبی کسب شده، اصلاح شیوه‌نامه اجرایی ماده ۱۲ است. در این راستا همانگونه که کم و بیش نیز در جریان قرار گرفته‌اید، شیوه‌نامه جدید به امضای وزیر راه و و شهرسازی و وزیر نفت رسیده است. ان‌شاالله گام‌های نهایی این اتفاق بزرگ به‌زودی در سازمان برنامه برداشته شود و شهد آن کام تمام فعالان و سرمایه‌گذاران صنعت حمل و نقل ریلی را شیرین کند.

رایزنی با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی به‌منظور حل مشکل ارزش افزوده شرکت‌های ریلی

مدیرعامل راه‌آهن همچنین از پیگیری‌های فشرده جهت حل مشکل ارزش افزوده شرکت‌های ریلی و رایزنی با مسئولین مربوطه از جمله در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی خبر داد.

به گفته صالحی، در حالی که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ به‌صورت متوسط ماهانه حدود ۱۱ لکوموتیو از تعداد لکوموتیوهای گرم کاسته می‌شد، با تمهیدات و پیگیری‌های انجام‌شده توانستیم در قدم اول جلوی کاهش بیشتر لکوموتیوهای آماده به‌کار را بگیریم و در قدم بعدی تعداد این لکوموتیوها افزایش یافت به‌نحوی که تعداد لکوموتیو گرم از متوسط ۵۱۶ دستگاه در مهر ۱۴۰۰ به ۵۴۲ دستگاه در آذر ۱۴۰۱ رسیده است.

وی همچنین به موضوع قابلیت اطمینان لکوموتیوهای گرم نیز اشاره کرده و گفت: برای ما صرف گرم بودن لکوموتیو مهم نیست بلکه قابلیت اطمینان آن یا به عبارتی کاهش احتمال خرابی مجدد آن نیز مهم است و ما به‌صورت روزانه هم تعداد و هم قابلیت اطمینان لکوموتیوهای حاضر در شبکه ریلی کشور را رصد می‌کنیم تا از ورود لکوموتیوها با قابلیت اطمینان پایین به شبکه ریلی به‌ویژه در مسیرهای تک‌خطه و پراهمیت جلوگیری کنیم.

افزایش ۵۰ درصدی عملکرد مسافری ریلی

مدیرعامل راه‌آهن در بحث عملکرد بار و مسافر راه آهن در ۹ ماهه ابتدایی امسال نیز توضیحات را ارائه کرد و با اشاره به افزایش حدودا ۵۰ درصدی عملکرد مسافری ریلی، اظهار امیدواری کرد که در ماه‌های باقیمانده سال که به‌صورت طبیعی کاهش تقاضای سفر وجود دارد، با انتقال تعدادی از لکوموتیوها از بخش مسافری به باری، عملکرد بار افزایش قابل توجهی پیدا کند.

صالحی با اشاره به شاخص حمل گفت: شاخص حمل که به مجموع نفر کیلومتر و تن کیلومتر اطلاق می‌شود و به‌نوعی شاخص مبنای مجموع عملکرد ریلی کشور است، در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۶ درصد رشد داشته است. این میزان رشد با توجه به وضعیت نامناسبی که در ابتدای دولت تحویل ما شد بسیار مطلوب ارزیابی شده و جا دارد از همکاران زحمتکش و تلاش‌گر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین فعالین حمل‌ونقل ریلی که در دستیابی به این موفقیت سهیم بوده و مشارکت موثری داشتند، قدردانی کنم.

به گزارش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این نشست همچنین مقرر شد کارگروه‌های مشترکی در خصوص قیمت تمام‌شده خدمات ریلی، تعرفه خدمات مختلف ریلی، فرایند اجرایی‌سازی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و راهکارهای ارتقای تامین مالی در حوزه حمل‌ونقل ریلی تشکیل شده و با سرعت به بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص هر یک از موارد بپردازند.

ارسال نظر