شناسه خبر: 36061

تولید بیش از ۲۰۰هزارتن گوشت توسط عشایر/ محصولات عشایری برندسازی نشده

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه محصولات عشایری برندسازی نشده و از سایر محصولات قابل شناسایی نیست، گفت: شرکت ها و تشکل های عشایری باید به این موضوع ورود کنند تا محصولات عشایری دارای شناسنامه و لیبل های خاص خود شوند.

به گزارش اقتصادنگار به نقل از ایسنا، داریوش نعمت اللهی با بیان اینکه عشایر سهم ۲۵ درصدی در تولید گوشت قرمز کشور را دارند گفت: عشایر ۲۰۰هزارتن گوشت قرمز تولید می‌کنند و اگر طرح‌های زنجیره تولید اجرایی شود میزان تولید به بالاتر از این مقدار هم خواهد رسید.

 

وی در پاسخ به اینکه  عشایر برای تولید گوشت با چه چالش هایی مواجهند؟ افزود: خشکسالی و حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر قیمت نهاده‌های دامی از چالش‌های مهم پیش‌روی دامداران عشایری است که با ارائه تسهیلات و تزریق نقدینگی به آنها می توان گام های موثری در جهت رفع این چالش ها برداشت.

 

نعمت‌اللهی ادامه داد: همچنین می توان صادرات  محصولات عشایری از  جمله گوشت قرمز را هم برای تعادل قیمت در بازار در دستور کار قرار داد. پشتیبانی در تامین علوفه نیز در کمک به دامداران عشایری موثر است.

 

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر کشور در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه  عشایر ۲۵درصد گوشت قرمز را تولید می کنند، محصولات آنها در مغازه ها محسوس نیست، گفت: واسطه ها و دلالان گوشت های تولید شده عشایر را از آنها خریداری می‌کنند و در بازار می فروشند و ممکن است مصرف کنندگان این گوشت ها را خریداری کرده باشند اما متوجه نشوند زیرا برندسازی نشده و لیبل مشخصی ندارند. در حقیقت اگر این محصولات برندسازی شوند مصرف کننده متوجه خواهد شد کدام محصولات تولید عشایر است.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا این محصولات برندسازی نشده اند، گفت: واقعیت این است که  برندسازی محصولات  عشایر فرآیند خاص و استاندارهای خاص خود را دارد.   معتقدیم این کار باید انجام شود. یعنی شرکت ها و تشکل های عشایری باید بتوانند برندسازی کنند تا محصولات شناسنامه دار شوند، لیبل زده شوند و مصرف کننده به راحتی بتواند به آنها دسترسی داشته باشد. این اقدام درنهایت به نفع  عشایر هم خواهد بود چون سود حاصل از فروش محصولات به عشایر باز خواهد گشت.

 

ارسال نظر