کدخبر: ۱۵۱۰۷

به گزارش اقتصاد نگار؛ امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو گفت: تاثیرپذیری قیمت خودرو از بازارهای موازی غیرقابل انکار است. در حالی که شاهد سکه ۱۴ میلیونی و دلار ۳۰ هزار تومانی هستیم بازار خودرو برای اینکه عقب نماند و رشد سرماه داشته باشد تمایل به افزایش قیمت پیدا می کند. درگیری‌های صنعت خودرو هر روز در حال افزایش است و دولت بدون تامل بر این ضرورت، همچنان بر اجرای سیاست‌های تعیین قیمت‌ها در سایه کمبود‌ها ادامه می‌دهد. مردم دنا پلاس را ۳۵۰ میلیون تومان از کارخانه می‌خرند و می‌خواهند ۶۰۰ میلیون تومان در بازار بفروشند چراکه شاهد هستند بر سر تمام محصولات همین بلا آمده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد رویکرد دولتی‌ها در سال جاری در بخش صنعت خودرو همان قیمت گذاری دستوری باشد. ثبات قیمت ظاهری خودرو، ارتقاء استاندارد‌ها و اخذ یورو ۵ قطعا باعث چالش‌هایی در تولید خودرو می‌شود، این چالش‌ها در ادامه باعث جهش‌های اضافه در بازار خودرو می‌شود. به نظر می‌رسد در سال جاری به دلیل تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی شاهد همین میزان افزایش در کف بازار باشیم. تمام اتفاقاتی که در اقتصاد کلان کشور رخ دهد یک به یک بر بخش خودرو نیز تاثیر می‌گذارد. قیمت‌ها بالا رفته، اما تولید به اندازه کافی افزایش نداشته است و در کنار این دو مورد درآمد‌ها نیز علاوه بر اینکه افزایشی نداشته در برخی موارد کاهش هم داشته است؛ یعنی چرخه تولید قفل شد، لذا با یک رکود تورمی شدید مواجه شدند.

اکنون دو شیوه برای قیمت گذاری خودروها پیشنهاد شده که یکی فروش پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار و دومی، اضافه کردن پنج درصد به هزینه های تولید خودرو است. به نظر می رسد شیوه دوم بهتر باشد، زیرا نتیجه آن قیمت پایین تر برای خودروساز، زیان نکردن خودروسازان و وارد شدن تنش کمتر به جامعه است؛ البته در این شیوه کاهش قیمت ها در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد.

در خودروسازی ها هر کاری زمان بر است. در صورت در پیش گرفته شدن شیوه دوم، طی دو تا سه ماه آینده همچنان با روند رو به رشد قیمت‌ها در کف بازار مواجه خواهیم بود، اما با توانمند شدن خودروسازان تیراژ تولید افزایش یافته و مردم حق انتخاب پیدا می کنند. حتی نیاز نیست مردم خرید خودرو را از بازار انجام دهند، زیرا گزینه هایی همچون فروش فوری یا پیش فروش خودرو وجود داشته و قیمت های بازار نیز کنترل می شود.

 

ارسال نظر