کدخبر: ۱۵۱۶۹

تورم شهریور نیز مانند تورم ماه‌های فصل بهار بر مدار افزایشی بود. به گونه‌ای که نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه به 34.4 درصد رسیده بود که نشان می‌دهد هر خانواده ایرانی به‌طور متوسط برای خرید یک سبد مشخصی از کالا و خدمات یکسان در شهریور سال جاری نسبت به شهریور 98 باید 34.4 درصد هزینه بیشتری پرداخت کند. 

در این میان نرخ تورم نقطه‌ای گروه کالایی «خوراکی و آشامیدنی» با افزایش 5.5 درصدی به 31.5 درصد رسید. هر چند افزایش قیمت کالاهایی مانند برنج، محصولات پروتئینی، تخم‌مرغ و ... می‌تواند توجیه‌کننده بالا رفتن قیمت سبد خوراکی باشد، اما در سوی دیگر گروه «کالاها و خدمات غیرخوراکی» نیز افزایش قیمت داشته و تورم نقطه به نقطه‌شان به 35.9 درصد رسید. با وجود اینکه تورم ماهانه در شهریور کمتر از خرداد افزایش داشته، اما مقایسه بین شکاف تورمی دهک‌های پردرآمد و کم درآمد در خلال ماه‌های فروردین و شهریور نشان می‌دهد که وضعیت هزینه‌ای خانوارها مطلوب نیست. بر این اساس تورم نقطه‌ای دهک اول و دهم در فروردین سال جاری 30.8 و 34 درصد بود که در شهریور به 31.1 و 44.6 درصد رسید. به بیان دیگر شکاف تورمی میان دهک اول و دهم طی 6 ماه از حدود 3.5 درصد به 13 درصد رسیده است. بر اساس گفته‌های جواد حسین‌زاده، رییس مرکز آمار افزایش شکاف تورمی میان این دو دهک به دلیل افزایش قیمت کالاهای بادوام مانند لوازم خانگی، خودرو و... است. به گفته او «کالاهای با دوام در سبد مصرفی دهک‌های بالا سهم بالاتری دارند به همین دلیل است که این یکی از دلایل شکاف تورمی بین دهک‌هاست و هر چه این اعداد بیشتر می‌شود، شکاف تورم دهک اول تا دهم افزایش می‌یابد.» رییس مرکز آمار در ادامه افزود: «کالاهای بادوام کالاهایی مانند یخچال و لوازم خانگی هستند که تورم نقطه‌ای آنها 92.2 بوده است حال اینکه تورم نقطه‌ای کالای بی‌دوام 309 و تورم نقطه‌ای کالاهای کم دوام 39.3، تورم نقطه‌ای خدمات 27.4 بوده است که تورم کل این کالا‌ها در مجموع 39.5 درصد اعلام شده است.» او در بخش دیگری از سخنان خود گفته بود: «برای مفهوم این شکاف مباحث گسترده‌ای مطرح است اما به صورت کلی این شکاف به این معناست که دهک‌ها دارای سبدها و سهم‌های متفاوتی هستند. در سبد مصرفی دهک اول خوراکی‌ها و آشامیدنی و دخانیات سهم 43.3 درصدی و غیرخوراکی‌ها و خدمات سهم 56.7 درصدی دارند، اما در دهک دهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سهم 17 درصدی و غیرخوراکی، خدمات سهم 83 درصدی دارند.» با استناد به صحبت‌های حسین‌زاده می‌توان استنباط کرد که هر چه تورم خوراکی‌ها افزایش بیشتری یابد، دهک‌هایی که گروه «کالاهای خوراکی و آشامیدنی» سهم بیشتری در سبدشان دارد، بیشتر در معرض فقر غذایی قرار می‌گیرند. حسین‌زاده در توضیح چرایی افزایش این شکاف میان دهک‌های پردرآمد و کم درآمد دو عامل را موثر می‌داند؛ نرخ ارز و قیمت بنزین. به گفته او «هر چه نرخ ارز افزایش بیشتری یابد، قیمت کالاهای بادوام نیز بالا می‌رود. در این بین خانواده‌هایی که باید کالایی بادوام به عنوان مثال یخچال خریداری کنند، باید پول بیشتری برایش بپردازند.» به اعتقاد او مصرف بنزین از لحاظ تعداد خودرو و... بیشتر در سبد دهک‌های بالاست.

 

/اعتماد

 

ارسال نظر