کدخبر: ۱۶۴۲۲

به گزارش اقتصاد نگار؛ آیت الله هاشم زاده هریسی در گفتگو با شفقنا درباره نحوه برخورد با محرومان، اظهار کرد: در مورد برخورد با فقیران و محرومان، یک بخش نوع برخوردهای عادی و معمولی است و آن اینکه باید با آن ها به درستی برخورد کنیم، یک زمانی به این معناست که محروم در کار نباشد و در جامعه این وسعت و گستردگی فقر را شاهد نباشیم.

وجود محرومیت عمیق و گسترده در نظام اسلامی شایسته نیست

وی تصریح کرد: در واقع نباید شاهد این وسعت و عمق فقر در جامعه و حکومت اسلامی باشیم اگر چه یک مقدار محرومیت طبیعی است و گاهی فقر نیز چاره پذیر است و با کمک های مردمی و الهی حل می‌شود، اما اگر زیاد و عمیق باشد خطر دارد به خصوص در نظام اسلامی شایسته نیست و نباید بنشینیم به همان برخوردهای عادی اکتفا کنیم.

فقر و محرومیت با «انشاالله گفتن» برطرف نمی شود

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: کمک مردم زیباست و خدا آن را دوست دارد و خدا مردم را آزمایش می کند این زیباست و انسان و جامعه را زیبا می کند و وقتی به یکدیگر کمک می کنند آلودگی ها و زشتی ها از بین می رود و تبدیل به نور می شود اما این کافی نیست و درمان نمی کند، باید کاری کرد که نیازمندی ها کم باشد، اگر دیدیم فقر وسعت یافته باید چاره دیگری پیدا کنیم و این مسائل با انشالله درست نمی شود و باید تلاش کرد و ببینیم چه عیبی دارد.

در رفع فقر فرافکنی نکنید

وی تصریح کرد: در رفع فقر فرافکنی هم نباید باشد با فرافکنی کار درست نمی شود نگوییم این دولت و آن دولت و این جناح چنان کرد و گردن هم نیندازیم به جای اینکه به گردن خارج و دیگران بیندازیم و صورت مساله را پاک کنیم و بگوییم آمریکا بوده، هر کس و هر عاملی باشد حل آن به خودمان برمی گردد و ببینیم چه کار کردیم و چه می تواستیم انجام دهیم که به این جا نرسد.

آیت الله هاشم زاده هریسی بیان کرد: متاسفانه ۴۰ سال است که فرافکنی می کنیم و این خطرناک است و ۴۰ سال است مشکلات حل نمی شود باید خودمان تلاش کنیم، هر کشور و دولتی که موجب چنین وضعیت شده را بهانه نکنیم و اجازه ندهیم این وضعیت فقر و محرومیت ادامه داشته باشد.

وی در مورد برخورد با محرومان و مشکلات داخلی عنوان کرد: ما باید بتوانیم هر چه توان داریم غیرت به خرج دهیم و ایثار کنیم محرومان را مشارکت دهیم، با احترام انسان ها به حرکت و خودشان بیش از خودشان عنایت داشته باشند و مسئولان نیز بخواهند مشکل را حل کنیم و در کمک به نیازمندان حیثیت و آبرو را از بین نبریم تا به سرعت مشکلاتشان را حل کنیم و محرومان را شریک بدانیم و بذل و بخشش کنیم و ایثار محترمانه همرا با تواضع باشد.

در کمک به محرومان بخشش محترمانه داشته باشیم و گمان نکنیم ید بالایی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: فکر نکنیم ید بالایی هستیم دست نیازمند همان دست خداست و خدا می گیرد هدیه را چون بنده خدا به دستور خدا می دهد پس به دست خدا می رسد و ما به خدا قرض می دهیم، دست او بالاست. او را بالاتر بدانیم که باعث شد ما کمک کنیم و موجب به ثواب رسیدن من شد و برای این کار باید منت بکشیم.

وی افزود: در جامعه فقر وجود دارد و نباید بنشینیم و بگوئیم این و آن موجب شدند، باید کاری کنیم که به فقیران ظلم نشود، گاهی ما موجب می شویم و بهانه می دهیم، اول باید همه ابعاد معیشت و زندگی مردم را مقدم بدانیم، بعد دنبال کارهای دیگر برویم. مسائل سیاسی و فرهنگی و نظامی مهم است، اما اگر جامعه فقیر باشد مشکلات حل نمی شود و در این شرایط محرومین مشکلات را نمی پذیرند و می‌گویند هر چه به سر ما آمده از اسلام آمده است و ذهنیت ها بد می‌شود اگر مردم را راضی کردیم در نماز و تربیت و هدایت و نماز شب هم در جامعه ارتقا پیدا می کند.

آیت الله هاشم زاده هریسی خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز اول باید رضایت مردم را جلب کنیم و مسائل را ساده نگیریم چرا که مساله معیشت مردم درست شود، ایمان و دینداری نیز درست می شود.

وی عنوان کرد: در عصر امام علی(ع) اهمیت زیادی به رفع فقر دادند و ایشان با تشکیل حکومت اسلامی وقتی از بازار عبور می کرد، تازیه ای به نشانه تنبیه متخلفان در دست داشت و بیرون می رفت تا مردم بدانند نباید عمل ناشایستی باشد بدون اینکه بخواهد تنبیه کند نماد را گاهی در دست داشت در بازار می گشت و با صدای بلند می گفت ای اهل تجارت سود و منفعت ببرید اما اول احکام را یاد بگیرید چون ربا آن قدر بی صداست که متوجه آن نمی شوید مانند اینکه مورچه ای روی زمین هموار راه برود و صدایش نشنویم، اگر به ربا مبتلا شوید، برکت از مال شما می رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در حکومت علی(ع) مگر می شود یک فردی باشد که نتواند زندگی کند و امام علی(ع) سکوت کند!؟ روزی حضرت فقیری نصرانی را دید و بسیار ناراحت شد و پرسید: من چه می بینیم، اصحاب گفتند این فرد نصرانی است و امام بیشتر ناراحت شد و فرمود: یک انسان بنده خدا در حکومت علی(ع) چنین است و آن را توجیه می کنید.امام گفت نصرانی باشد، از او کار کشیدید و او در حکومت علوی تلاش کرد و وقتی ناتوان شد او را رها کردید این عدالت نیست، طرفدار و مخالف هر چه باشد نباید چنین زندگی کند، شاید چنین زندگی برای او عیب نیست، اما شأن ما را نشان می‌دهد و گناه ما را زیاد می کند.

آیت الله هاشم زاده هریسی عنوان کرد: چرا باید کاری کنیم که کسانی ضد انقلاب شکل بگیرند، با محبت ضد انقلاب هم انقلابی می شود، می توان با کار کردن و تلاش زیاد محرومیت زدایی کنیم، اما وعده ندهیم و اهل عمل باشیم، بیش از ۴۰ سال است که وعده می دهیم، کشور ژاپن زمانی به خاک سیاه نشسته بود، اما امروز چنین وضعیتی دارد، پیروزی واقعی با رشد و توسعه همراه است، اینکه وعده بدهیم اشکال ندارد، اما به این وعده ها عمل کنیم.

وی بیان کرد: ما معتقدیم این کشور امام زمان(عج) است و تنها کشور امام زمان(عج) روی زمین و به نام اسلام است، اگر چه نیت ما بد نیست و در جهت اصلاح امور است، اما برخی می گویند نقد نکنیم، اما معتقدم باید نهی کنیم و برای همه نهی کنیم اگر به مشکلات بی توجهی شود، دردها درمان نمی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: من خودم دستم خالی است و در زیرزمین زندگی می کنیم این از وضعیت من است اما همین ها را هم داریم، افرادی هستند این را هم ندارند. من باید خودم را مسئول بدانم، نگویم دیگران کردند، من هم در این نظام بودم و هستم پس مسئولم.

بهترین انسان کسی است که نیاز محرومان را تامین کند

آیت الله هاشم زاده هریسی گفت: در نوع برخورد اسلام با محرومین رسول خدا(ص) می فرماید: باید نیازمند را تامین کنیم، کل مخلوقات و مردم عیال و عائله خدا هستند و بهترین انسان کسی است که نیاز محرومان را تامین کند، حاکم باید به عائله الهی خدمت کند و مهربان باشد و دستش را بگیرد و اگر زمین افتاده او را ساماندهی کند، بهترین انسان ها این ها هستند، اگر انجام ندهیم گناه است شایسته ترین بندگان خدا کسی است که با عائله خداوند با عدالت، عزت، مهربانی و دلسوزی رفتار کند.

وی ادامه داد: در جامعه اسلامی همه هستند، خوب و بد موافق و مخالف و همه عیال خدا هستند، ما متولی هستیم خدا موجب تولد این ها شده است، خدا این را وظیفه حکومت نهاده است، نباید مردم را به فقر و محرومیت مبتلا کنند افرادی هستند حقوق و کار و شغل ندارند، خانه ای ندارد و نمی توانند زندگی کنند، جمعیت کثیری در این نظام اسلامی این گونه هستند.

این استاد حوزه بیان کرد: برخی از مسئولان می گویند ما وضعیت را می دانیم، اما نه نمی دانند چون کسی که در آتش می سوزد، درد می کشد، من که نمی سوزم پس چطور درک می کنم! اگر انسان از نزدیک ببیند، فرق دارد با شنیدن درد،.بندگان خدا و محرومین در آتش فقر می سوزند آن وقت حادثه پیش می آید. ما فکر می کنیم آتش افتاده افرادی که ندارند قعر چاه می سوزند مردم در این جامعه نمی توانند ازدواج کنند مهریه بدهند عده ای ثروتمند می شوند آن وقت اختلاف طبقاتی به وجود می آید، این ها حقوق بندگان خداست؛ یکی از مسائل مهم که اهمیت نمی دهند حقوق شهروندی و حقوق مردم همین است.

وی تصریح کرد:حقوق الله بزرگ است و به اندازه عظمت خداست، اما حق الناس خیلی مهم تر است. خداوند فرمود: از حقوق بندگان نمی گذرم، اگر درآمدی نداشته باشند و به مشکلات مبتلا شوند حق الناس است و دیگر جواب ندارد. خداوند همه گناهان را می بخشد، اما حق الناس را نمی بخشد. حقوق الناس این است که کسی بدهکار مردم است، می خواهد نماز بخواند و یادش افتاد بدهکار است، حق ندارد نماز بخواند بلکه اول باید بدهی مردم را بدهد و حقوق مردم را پرداخت کند، هر چند نماز تمام شود و دیر برسد اگر قبل از این که ادای قرض کند به نمار مشغول شود نماز باطل می شود و برخی می گویند نماز باطل نیست، اما گناهی مرتکب شده است.

آیت الله هاشم زاده هریسی بیان کرد: رئیس جمهور حقوق شهروندی را مطرح کرد، اما معلوم نشد چه سرنوشتی پیدا کرد و چه دردی را درمان کرد چون قانون اساسی فراموش شده است قانون اساسی ضمانت اجرایی می خواهد ایشان وقتی سر کار آمدند در مورد زندگی و حقوق مردم نامه نوشتیم، اما اصلا خبری نشد و قانون اساسی اجرا نگردید.

وی خاطرنشان کرد: لازم است در مورد قانون اساسی حرف بزنم چون منبع بسیاری از موضوعات است، برای محرومیت زدایی ۱۴ اصل در قانون اساسی داریم و برای تامین نیازهای مردم و رفع محرومیت و از بین بردن فقر دائمی نیز قانون وجود دارد، قوانینی که حمایت های مالی حکومت است اگر اعمال می شد به این جا نمی رسیدیم. قانون اساسی می گوید؛ مردم ثروت و امکانات داشته باشند تا لازم نباشد زیاد کار کنند، لازم نباشد ۲۴ ساعت کار کند بلکه وقتی هم داشته باشند برای خودسازی و عبادت به دیگران و امکانات برای اداره زندگی باشد و اما امروز افراد اگر شب و روز کار نکنند نمی توانند خود را اداره کنند و وقتی کار پیدا نمی کند، نمی تواند خودسازی کند زیرا از زندگی مانده است.

۷۷ مورد نقض و عدم اجرای قانون اساسی داشتیم

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: این جامعه و قانون اساسی را با هم مقایسه کنیم، بنده زمانی برای نظارت بر قانون اساسی بودم یک نظریه دادند که قانون اساسی نقد شود، من تعجب کردم وقتی روی آن کار کردم و نگاهی به جامعه کردم و نگاهی به قانون اساسی انداختم قانون با این جامعه از زمین تا آسمان تفاوت دارد، ۷۷ مورد نقض قانون اساسی و عدم اجرای قانون اساسی تشخیص دادم و فرستادم؛ خوشحال هستم اسمی از قانون اساسی وجود دارد این حرف ها زده می شد در مورد قانون اساسی و این نعمت بود، اما اکنون تعطیل شده است.

وی گفت: در این ۸ سال نشنیدم روحانی از قانون اساسی حرف بزند خوب چه کار کنیم من گفتم مایوس شده و رها کرده است البته این را بگویم از روی خیرخواهی حرف می زنم دلم می سوزد اشتباهات را می گویم من نظر دیگری ندارم مسئولان خیلی هم محترم هستند، بدین معنا نیست که همه گناه گردن اوست، او هم یک نفر است، اما باید بداند مردم چه می کنند ایشان هم کار و خدمت می کند اما این اشتباهات هم وجود دارد او یک مسئول است همه کارها هم دست او نیست و البته به اندازه خودش مقصر است اما فکر کنیم همه بدی ها که سر مردم می آید محرومیت و سر انقلاب و نظام بیاید یک نفر را پیدا کنیم بیندازیم به گردنش مشکلات حل نمی شود همه تقصیر دارند او هم تقصیر دارد، همه در نظام به اندازه خودشان تقصیر دارند.

رفع محرومیت ها را باید از نظر قانون اساسی بررسی کنیم

آیت الله هاشم زاده هریسی ادامه داد: رفع محرومیت ها را باید از نظر قانون اساسی بررسی کنیم از این قانون اساسی بررسی کنیم قانون حمایتی اساسی را از ابتدا تا اخر بگویم وضعیت جامعه را تشریح کنیم و بدانیم از نظر قانون اساسی مقصر هستیم. محرومیت از نظر قانون اساسی و از نظر شرعی باید رفع شود از نظر شرع این است که وقتی آیه ولایت طبق آیه ششم سوره احزاب نازل شد پیامبر احساس نکرد برایش مقام فرستاده است و رسول خدا احساس نکرد این مقام است بلکه احساس کرد تکلیف سنگینی برای اوست. آمده است رسالتی که ستون فقرات را می شکند، هر گاه آیه ای نازل می شد می گفت به مردم بگوئید به مسجد بیایند آن چه اعلام می شد همه جمع می شدند و می آمدند.

وی تصریح کرد: روزی در نماز بالای منبر رفت و گفت ای مردم بدانید من ولی و سرپرست شما شده ام خداوند بندگان و امت را به من سپرده تا اداره کنم اگر کسی بدهکار و فقیر و درمانده است و اگر کسی از دنیا رفته بزهکار بوده و یتیمانی هستند همه را معرفی کنید من باید آن ها را اداره کنم ای مردم به داد من برسید گناهان من بخشیده شود در جامعه دینی بر این اساس نباید زندانی مالی باشد چون هر چه بدهی دارد به عهده حکومت است، اگر یتیم دارد نمی تواند اداره کند وقتی می گویند این مساله را یهود شنید گفت مسلمانان حامی و سرپرست دارند و کسی را دارند از آن ها سرپرستی کنند در آن زمان اکثر یهود مسلمان شدند این از نظر شرعی است از نظر قانون اساسی باید کار شود بررسی شود از نظر فقهی علما در مورد بدهکارانی که نیاز به حمایت دارند، ورود کنند وظیفه حکومت مشخص است.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: افرادی هستند که بانکی ها آن ها را ورشکست و گرفتار کرده اند و هنوز از آن ها دست برنمی دارند باید ثروت بانک ها حفظ شود و اگر وامی گرفته دادگاه کمک کند و مانع از تخلفات شوند که بسیار زیاد است، اما وام های سنگینی است که ثروتمندان می گیرند که اگر یک روز قسط ندهند کلی استفاده و سود می کنند اما وام هایی برای کارگاه های کوچک مثلا به قیمت ۲۰ میلیون تومانی و ۵ میلیونی می گیرند کارشان موفق نبوده برای اینکه وضعیت اقتصادی بد بوده ورشکست شده اند اما بانک اصل و سود و دیرکرد را می خواهد در حالی که مشارکت های مردمی است وقتی ضرر می کنند و ورشکست می شوند باید مردم که پول سپرده اند در زیان هم شریک شوند هم از جیب بانک و مردم برود اما اصل و سود را می گیرند.

وی گفت: افرادی هستند چندین برابر بدهی به بانک داده و باز دست برنمی دارند موارد زیادی است با ما تماس می گیرند در حالی که باید حکومت از این افراد متضرر حمایت کند این دیرکرد و سود رباست، امام علی(ع) فرمودند: ربا بسیار خطرناک است، نمی توانیم صدای آن را بشنویم، اما امروز صدای ربا را داریم می شنویم.

آیت الله هاشم زاده هریسی ادامه داد: از طرف دیگر آمده اند ستادی تشکیل داده اند به نام ستاد رفع موانع تولید که از تولیدکنندگان حمایت شود. در تبریز تعدادی از تولیدکندگان کفش ورشکست شده اند رفع موانع تولید اعلام کرده اند بانکی ها باید اصل را بگیرند در حالی که ندارند اصل را هم بدهد مشارکت مدنی این است ضرر و سود برای هر دوست اگر غیر از این باشد رباست این را اعلام کردند ستاد اجرایی در وزارت صمت برای این کار تشکیل شده است باید توجیه کنند بیش از اصل نگیرند باید حمایت کنند اما اصلا توجهی ندارند صمت و بانک زیر نظر دولت است و هر کدام حرف خود را می زند.

وی گفت: در این شرایط شورای نگهبان و علما به میدان بیایند رئیس جمهوری اگر نظارت داشته باشند متوجه می شوند پس اوضاع را بی خبر هستند مردم به ما مراجعه می کنند و ما نیز امکانات نداریم مسئولان نمی دانند مردم چه می کشند من هم بی خبر هستم چون خانه کوچکی دارم و از دیگران بی خبر هستند باید این ها گفته شود یکی از مشکلات که باید گفته شود این است محرومیت که باید رفع شود.

هاشم زاده هریسی اظهار کرد: این مشکلات، فقر و محرومیت تولید می کند و ثروت کشور را کاهش می دهد و مانع از تولید ثروت می شود و هم مردم و دولت با هم فقیر می شود و وقتی دولت فقیر شد نمی توان قانون اساسی را اجرا کرد قانون اساسی ۱۴ اصل در رابطه با خدمات مالی و حمایت مالی دارد که اجرا نمی شود چون بودجه نداریم که اجرا شود و فاقد ثروت هستیم و دولت و حکومت پولی ندارد.

 

انتهای پیام

 

ارسال نظر