کدخبر: ۱۷۷۴۳

12 مرداد ماه دولت جدید مستقر می شود و ایران حرکت تازه ای را آغاز خواهد کرد. یکی از مهمترین چالش هایی که دولت آینده با آن روبرو است وضعیت اقتصادی کشور است. به همین منظور مصاحبه ای با مهندس مهرزاد لیموچی رئیس گروه دیپلماسی اقتصادی ترتیب داده شد که مشروح آن را در ادامه میخوانید.

مهندس لیموچی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد نگار در پاسخ به سئوال درباره مهمترین چالش امروز اقتصاد ایران و الگوهای اقتصادی پیشبرد اهداف اقتصادی گفت: مهمترین چالش اقتصاد امروز کشور، وجود تورم ساختاری است که ما سالهاست با آن دست و پنجه نرم میکنیم. چاپ بی رویه پول، عدم استقلال بانک مرکزی و نقدینگی افسارگسیخته باعث شده که این پول ها هر بار به بخشی از اقتصاد رخنه کند و مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد نماید. این نقدینگی یک بار به سمت مسکن  ضربه می زند و بار دیگر بورس و... متاسفانه هیچ مدیریتی در طول هشت سال گذشته بر کنترل این نقدینگی صورت نگرفته است.

یکی دیگر از راه حل ها برای عبور از مشکلات فعلی اقتصادی کشور، علاوه بر دانش مدیریت و اقتصاد نیاز به دانش کاربردی در عرصه فضای کسب و کار است که با جوانی و قدرت پذیرش ریسک همراه باشد. اتخاذ تصمیمهای بزرگ، مدیران بزرگ می‌طلبد که بتوانند ریسک و عواقب تصمیمات را قبول کنند.

 مدیریت جوان و چابک که به‌جای مدیریت اقتضایی، رویکرد برنامه‌محور داشته باشد و از ظرفیت‌های بخش خصوصی در جهت جهش اقتصاد مستقل از نفت استفاده کند. دایره مدیران اقتصادی دولتی در دهه‌های اخیر بسیار محدود بوده است. چنانچه دانش آکادمیک بر دانش کاربردی در زمینه بازار پول و سرمایه، نظام مالیاتی و تعاملات بازرگانی ارجحیت داشته است. یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه اصلاح در قوانین استخدامی کشور و به‌کارگیری کارآفرینان برتر در سطح معاونت وزارتخانه‌های اقتصادی ‌(مشروط به تعهد عدم تضادمنافع در دوره خدمت) می‌باشد.

لیموچی در ادامه افزود که الگوی فعلی اقتصادی در کشور ناکارآمد است چرا که این الگو توان جذب ارز خارجی را ندارد در نتیجه دولت ناگزیر است پول بیشتری چاپ کند و این باعث می شود تا قیمت ها در کشور افزایش یابند. بیشترین ضربه از این شکل اقتصاد بر طبقه متوسط جامعه وارد می شود. در تمامی جوامع وقتی طبقه متوسط قوی داشته باشند اصلاحات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته و کشور به سوی یک اقتصاد با ثبات حرکت کرده است. تضعیف طبقه متوسط در طول سالیانه گذشته باعث شده است که هیچگاه یک نظام اقتصادی موثر و رو به رشد در کشور ایجاد نگردد. در نتیجه برای نجات از وضعیت فعلی دولت جدید باید با سیاست های انقباضی شدید ساختار بودجه کشور اصلاح کند. باید سکان وزارت اقتصاد به یک فرد مدیر و با تجربه و آشنا به درد اقتصاد واگذار شود تا به صورت ریشه ای معضل اقتصادی کشور را حل نمایید.

در همین راستا مهندس لیموچی در پاسخ به سئولی درباره اهمیت برجام و سازوکار FATF و نیاز آن برای رشد اقتصادی گفت: با توجه به شرایط موجود، تحریم های ظالمانه و نداشتن ساز و کار مالی شفاف بعد  از تورم ساختاری، مشکل دیگر کشور تحریم هاست.

 این تحریم ها روز به روز عرصه را بر اقتصاد کشور تنگتر می کند و چون تفکر دولت های یازدهم و دوازدهم نگاه به سمت کشورهای غربی بوده است این معضل دو چندان بر دوش کشور سنگینی می کند. راه حل انجام یک سری اقدامات فوری در بخش اقتصاد است. در نتیجه منظور این است که اقتصاد مقاومتی ایران ضمن ضد ضربه بودن در برابر تحریم باید شکل تهاجمی نیز به خود بگیرد. یعنی با نگاه فرصت بتوانیم از درون اقتصاد کشور را آباد کنیم و با اراده مردم همچون که در بحران نظامی و سیاسی توانستیم دشمن را شکست دهیم در بحران اقتصادی هم موفق باشیم اما متاسفانه با گذشت چندین سال از ابلاغ سند «اقتصاد مقاومتی» بعنوان یک سند بالادستی، مصداقهای زیادی وجود دارد که برخی سیاستهای اقتصادی، نه‌تنها ما را به اهداف این سند مهم نزدیک نساخته است، بلکه بعضاً در تقابل با اهداف اقتصادمقاومتی بوده است.

عدم برنامه‌ریزی در راستای تحقق و ایجاد «الگوی اقتصاد بومی و علمی، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، درون‌زا و برون‌گرا و پیشرو» موجب شده است اقتصاد کشور، با کوچکترین خبرِ تهدیدِ خارجی، بیشترین ضربه به پول ملی را تجربه کند در خصوص برجام نیز باید گفت که برجام می توانست یک دستاورد باشد اگر به درستی اجرا می شد و طرف مقابل بدعهدی نمی کرد. برجام شاید برای ایران دستاوردهای سیاسی و امنیتی ناچیزی داشت برای مثال خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل اما در بعد اقتصادی هیچ دستاوردی را برای ایران به ارمغان نیاورد.

همانگونه که رییس پیشین بانک مرکزی گفت دستاورد اقتصادی ایران از برجام تقریبا هیچ بوده است. دلیل آن مشخص است. نگاه غرب به برجام یک نگاه امنیتی بود آنها میخواستند تا با این اقدام برنامه هسته ای ایران را کنترل کند اما نگاه دولت یازدهم و دوازدهم به برجام یک نگاه اقتصادی بود. تا وقتی که تفاوت دیدگاه در مورد برجام وجود دارد حتی اگر دوباره برجام احیا گردد بازهم نتیجه نخواهد داد. ساز و کار FATF هم همینگونه است. نگاه ها در مورد این لوایح متفاوت است.

مهرزاد لیموچی فعال اقتصادی و رئیس گروه دیپلماسی اقتصادی در انتهای این گفت و گو نیز در پاسخ به سئوالی درباره راه حل مشکلات اقتصادی کشور بیان داشت که راه حل اساسی مشکلات اقتصادی کشور ما، نگاه همه نهادهای کشور باید واحد گردد. وقتی تصمیمی برای آینده اقتصاد کشور گرفته می شود نهادهای مختلف هر کدام ساز ناکوک نزنند.

 پس اگر اعلام می کنیم که در یک جنگ اقتصادی تمام عیار با آمریکا هستیم باید همگان براساس فرامین مقام معظم رهبر متحد شویم و یک آرایش جنگی بگیریم و یک تصمیم واحد برای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا اتخاذ کنیم. ویژگی های این تصمیم باید چند بعدی کردن اقتصاد باشد. ساز و کار دیپلماسی اقتصادی منطقه ای باید فعال گردد یعنی تا همسایگان ما هستند چرا بر روی تجارت با آمریکا و اروپا متمرکز باشیم. البته منظور بنده قطع ارتباط با غرب نیست اما همسایگان و منطقه در اولویت دولت آینده باید قرار گیرد.

برای مثال توسعه همکاری های تجاری و بازرگانی با اتحادیه اقتصادی اورآسیا می تواند اقتصاد ایران را چند بعدی نماید و همچنین موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران با تجربه تاریخی جاده ابریشم  و دالان‌های ارتباطی شمال - جنوب از یک سو و شرق - غرب از سوی دیگر فرصت‌های فراوانی را برای این دیپلماسی ایجاد می‌کند. کسب سهم مناسب از طرح بزرگ " یک کمربند- یک راه " نیازمند همزمان تحرک دیپلماتیک و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب است که می تواند کمر فشار و تروریسم اقتصادی آمریکا را بشکند.


انتهای پیام/

ارسال نظر