شناسه خبر: 19782

صادرات خودرو به عراق منتفی شد

اقتصادنگار-با ممانعت عراق از ورود خودرو های ایرانی به نظر می رسد صادرات این کالا به عراق تا پایان سال متفی شود.

 یک کارشناس بازار خودرو در خصوص دلایل امتناع عراق از پذیرش خودرو های ایرانی گفت: آن دسته از خودروهای ایرانی که برای صادرات در نظر گرفته شده بودند، استاندارد بین‌المللی را رعایت نکرده اند این در حالیستکه قیمت های آنها نسبت به سایر رقبا در بازار مقصد ، بالاتر بودند.

وی اظهار داشت:البته به گفته فعالان بازار مانع دوم می‌تواند تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها باشد و مانع سوم این است که در عراق خدمات پس از فروش برای خودروهای ایرانی وجود ندارد.

  با از دست رفتن بازار صادراتی عراق تحقق وعده های جدیدی که در حوزه خودرو توسط وزیر صمت و خود خودروسازان در به دست آوردن سهم زیادی از بازار منطقه، زیر سوال رفت. وزیر صمت به نمایندگان مردم وعده داده بود که می‌خواهد تولید خودرو در ایران را به سه میلیون دستگاه برساند و بهای تمام شده خودرو را ۲۰ درصد کاهش دهد و با کاهش قیمت تمام شده خودروهای ایرانی را به کشورهای هدف از جمله عراق، سوریه، پاکستان و لبنان صادر کند.

در گام نخست خودروسازان ایرانی برای صادرات با طرف عراقی وارد مذاکره شدند اما به نظر می‌رسد که جواب مثبتی نگرفته‌اند و عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است.

روز گذشته غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «خودروساز‌ان ایرانی مطابق با قوانین ۸۵گانه اروپا تولید می‌شوند اما عراقی‌ها اصرار دارند که در خودروهای تولید شده ایمنی و آلایندگی توجه شود. چرا که عراقی‌ها طبق نظر استاندارد‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس، عمل می‌کنند.»خبری که نشان می‌دهد خودروهای صادراتی ایران به عراق منتظر تایید استاندارد است.

 

وزیر صمت وعده داده بود که می‌خواهد سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند. مهمترین بازارهای هدف خودروهای ایرانی هم عراق و سوریه است اما حالا خبر رسیده که عراق در گام اول خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است.

قشر ضعیف طرفدار خودرو ایرانی هستند!

حال با توجه به سنگ اندازی غربی‌ها و افزایش هزینه‌های تمام شده آیا ایران می‌تواند خودروهای ایرانی را روانه بازارهای همسایه کند و کدام خودروهای ایرانی صادر می‌شود؟ یک فعال بازار عراق پاسخ داد: قشر ضعیف و بی‌بضاعت عراق همچنان طرفدار خودروهای کم مصرف ایرانی است. در عراق دو قشر وجود دارد افراد ثروتمندی که خواهان خودروهای لوکس هستند و افرادی که از دولت برای گذران زندگی سوبسید می‌گیرند.

دیاکو افخم به تجارت‌نیوز گفت: زمانی پراید به این کشور صادر می‌شد اما حالا خودروهای کم مصرفی مثل تیبا و ساینا را می‌توان جایگزین پراید کرد. قطعا در بازار عراق هر چه خودرو کم مصرف‌تر باشد، پر طرفدار می‌شود. خودروهای ژاپنی مثل تویوتا و نیسان در عراق بسیار طرفدار دارند. به خصوص اینکه تویوتا محبوب کشورهای عربی است و تقاضا برای خرید آن زیاد است.

پراید خودرو روزه‌دار عراقی‌ها!

این فعال بازار عراق توضیح داد: زمانی خودرو ایرانی مثل پراید در عراق بازار خوبی داشت. البته آن زمان هم عراقی‌ها به پراید خودرو روزه‌دار می‌گفتند، چرا که مصرف سوخت این خودروها بسیار پایین بود اما از سال گذشته عراق تصمیم گرفته است که کالاها را بر اساس استاندارد روز جهانی وارد کند، به همین دلیل است که ما در حوزه صادرات خودرو دچار مشکل شده‌ایم.

افخم گفت: حالا عراقی‌ها از سه کشور کره، چین و ژاپن کارشناسانی برای ارزیابی استاندارد کالاهای وارداتی گرفتند که این افراد کالاهای وارداتی را درجه‌بندی می‌کنند. بی‌شک چنانچه خودروسازان در صادرات خودرو مذاکرات قابل قبولی نداشته باشند قطعا از سال‌های آینده در صادرات مواد غذایی هم مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

صادرات خودروهای جدید ایران به عراق

برخی از فعالان بازار می‌گویند باید خودروهای جدید ایرانی به عراق صادر شود. خودروهایی مانند دنا، فیدلیتی، دیگنتی، هایما، جک، تیگو و … ممکن است در گام اول رضایت عراقی‌ها را برای استفاده از این خودرو جلب کند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر