کدخبر: ۵۱۷۷

به گزارش اقتصاد نگار؛ میثم مهر پور در گفت و گو بیان داشت: بطورکلی در کشور به حامل های انرژی و سوخت یارانه تعلق می گیرد.

وی افزود: واقع امر اینکه هر کشوری باید به صادرات کالا بدون اختصاص یارانه استقبال کند بنابراین خروج کالای مثل بنزین و گازوئیل برای کشور نه تنها فایده ای ندارد بلکه مخرب است دلیل اینکه قیمتی که امروز حامل های انرژی در داخل به فروش می رسد قیمت واقعی نیست بلکه قیمتی که دولت به آن یارانه می دهد.

کارشناس اقتصادی گفت: این پرداخت یارانه باعث شده وقتی سوخت تحت عنوان قاچاق از کشور خارج می شود انگار منابعی که متعلق به همه مردم ایران به نوعی به خارج از کشور می رود.

وی افزود: قیمتی که امروز بنزین در ایران به فروش می رسد در مقایسه با قیمت های جهانی و منطقه خیلی پائین تر است.

مهرپور تصریح کرد: قیمت هر لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومانی در ایران بااحتساب دلار ۱۲ هزار تومانی هشت سنت درمی آید در حالیکه قیمت فوب منطقه خلیج فارس ۵۰ تا ۵۵ سنت است.

وی اضافه کرد: قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای منطقه مفت است.

این کارشناس اقتصادی گفت: نکته ای که در حال حاضر راجع به بنزین وجود دارد اینکه پس از سال ۸۷ روند مصرف بنزین در ایران به رغم افزایش تعداد خودرو یک روند نزولی را طی کرد یعنی میزان مصرف بنزین از ۶۳ میلیون لیتر در روز در سال ۸۷ به ۵۷ میلیون لیتر در سال ۹۰ رسید با اینکه تعداد خودرو ها افزایش یافته بود.

وی افزود: متاسفانه این روند از سال ۹۲ به بعددر کشور رعایت نشدو هم اکنون وضعیت به گونه ای شده که امروز بیش از ۹۰ میلیون لیتر بنزین در جامعه مصرف می شود.

مهر پور با بیان اینکه اکنون میزان تولید بنزین در کشور ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است، اظهارداشت: این میزان تولید نه تنها مصرف داخلی را تامین می کند بلکه ۱۵ میلیون لیتر در روز هم روی ریل صادرات قرار می گیرد.

وی گفت: نکته قابل توجه در این بین اینکه خودروهای داخلی کیفیت چندان بالایی ندارند بنابراین مصرف به شدت بالاتری نسبت به کشورهای توسعه یافته در کشور به چشم می خورد.

این کارشناس اقتصادی افزود: اکنون ۹۰ میلیون لیتر بنزینی که در ایران به مصرف می رسد مصرف واقعی نیست.

وی اظهارداشت: مصرف واقعی بنزین در ایران ۴۵ میلیون لیتر است که متاسفانه به سبب پائین بودن کیفیت خودروها این میزان مصرف به ۹۰ میلیون لیتر رسیده وگرنه ایرانی ها مردم پر مصرفی نیستند.

مهرپور با بیان اینکه سرانه خودرو در کشور به نسبت جمعیت پائین است، گفت: برای مثال در آمریکا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۸۰۰ خودرو وجود دارد که این نسبت در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۰۰ خودروست.

وی در پایان افزود: این یعنی ایران به شدت ظرفیت خالی برای تولید خودرو و اضافه شدن خودرو به ناوگان شهری را دارد حال اگر کشور بخواهد به همین منوال به سمت جلو حرکت کند بزودی خودروهای بیشتری وارد جامعه خواهند شد ودر صورتیکه نتوان متناسب با مصرف تولید بنزین را افزایش داد به یقین طی دو تا سه سال آینده دوباره مثل اوائل دهه ۹۰ کشور به یک وارد کننده بنزین تبدیل خواهد شد.


/ انتهای پیام

ارسال نظر