کدخبر: ۸۳۶۶

معاون منطقه آزاد قشم:

معاون منطقه آزاد قشم ضمن تأکید بر اینکه ساخت پروژه پل خلیج فارس لغو نشده است، اعلام کرد: به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از سوی بانک مرکزی در زمینه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم با مشکل مواجه شده‌ایم و علیرغم داشتن درخواست‌های سرمایه‌گذاری امکان سرمایه‌گذاری فراهم نبوده و این مزیت بالقوه از منطقه آزاد گرفته شده است.

به گزارش اقتصاد نگار، کیهان عباسیان معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم امروز در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به اینکه قشم هاب بانکرینگ کشور است سعی می‌شود از ابتدای سال آینده با همکاری گمرک مجموعه سوخت‌رسانی به کشتی‌های  تحت تملک ایران راه‌اندازی شود.

وی افزود: در حال حاضر شرکت سوخت‌رسانی ستاره با ۸۵ رصد پیشرفت آماده بهره‌برداری است و فقط مشکل پهلوگیری کشتی‌ها و استقرار گمرک و نیروی انتظامی را دارد و در حال تکمیل اسکله سوخت‌رسانی هستیم و امیدوارم تا ابتدای سال آینده راه‌اندازی شود.

عباسیان اظهار کرد: اگر گمرک نفتی هم در گمرک جمهوری اسلامی مستقر شود سالانه می‌توانیم چهار میلیون تن سوخت رسانی برای کشتی‌های تحت تملک ایران داشته باشیم.

وی یادآور شد: این مجموعه ظرفیت ۵۲ هزار تنی سوخت را دارد و مرتب مخازن آن پس از راه‌اندازی پر و خالی می‌شود.

معاون منطقه آزاد قشم اظهار کرد: امسال به دلیل محدودیت جابه‌جایی ارز و محدودیت‌های بانک مرکزی عملا سرمایه‌گذاری نداشتیم و سعی شده سرمایه‌گذاری‌های قبلی از جمله پروژه انرژی خورشیدی ۱۶ میلیون یورویی را حمایت کنیم.

به گفته وی برای ساخت دو مجموعه پتروشیمی مجوز صادر و زمین جانمایی شده است اما به دلیل مشکل انتقال ارز نتوانستیم این پروژه را که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌هایی که بانک مرکزی از اواخر سال ۹۶ اعمال کرده مزیت بالقوه مناطق آزاد از بین رفته و با مشکل انتقال ارز مواجه شده‌ایم. در صورتی که مناطق آزاد نباید مشکل انتقال ارزی داشته باشند. برای ورود ارز هم نیز حتی مشکل ثبت و تبدیل نیز داریم. سرمایه‌گذاران خارجی نیز امکان سرمایه‌گذاری ندارند.

به گفته وی پروژه‌هایی که امسال نیز می‌توانستند از فاینانس استفاده کنند اگر مشکل وجود نداشت حدود ۳۳ میلیون یورو بود.

عباسیان همچنین درباره پروژه پل خلیج فارس نیز اعلام کرد: این پروژه ملی است و به دلیل محدودیت منابع اکنون متوقف شده است اما هیچ وقت قرار نبوده که لغو شود.

وی افزود: به دلیل محدودیت اعتبار این پروژه فعلا در اولویت اجرا قرار ندارد اما سازمان منطقه آزاد قشم در این زمینه در حال رایزنی با طرف‌های خارجی است که این پروژه را انجام دهد اما باز هم به دلیل محدودیت‌های ارزی در سرمایه‌گذاری مشکلاتی در این زمینه داریم.

معاون منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه پروژه پل خلیج فارس ۱۵ درصد تاکنون پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: برای ساخت این پروژه در سال ۹۶ معادل ۴۸۰ میلیون یورو به ارزش سال ۹۶ پیش‌بینی شده است که تاکنون ۲۱۰ میلیارد تومان از سوی دولت در این بخش هزینه شده است.

وی یادآور شد: پروژه ملی پل خلیج فارس شامل سه بخش است که برای احداث پل خلیج فارس، خطوط ارتباطی به پروژه (راه‌آهن و بزرگراه از بندرعباس به سرزمین اصلی و از بندر کاوه به پل) و همچنین بخش سوم شامل توسعه بندر کاوه می‌شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر