شناسه خبر: 21404

همکاری دنیای ورزش و بلاک چین در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید

به گزارش اقتصاد نگار؛ ارتباط بین دنیای ورزش و کاربردهای مختلف ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در چند سال گذشته به آرامی در حال گسترش است. آغاز حمایت‌های مالی ساده و ایجاد آگاهی اولیه از برند برای مبادلات و پلتفرم‌های پرداخت، به شناخت جهانی و همکاری بین این بخش‌ها تبدیل شده است، در سال ۲۰۲۱ شاهد موارد استفاده مختلف در کانون توجه قرار گرفت.

از زمین‌های بسکتبال NBA تا زمین‌های فوتبال اروپا، کریپتو همچنان در معرض دید کاربران و بازارهای جدید قرار می‌گیرد.  کوین تلگراف رابطه رو به رشد بین ارزهای دیجیتال و ورزش تا سال 2021 را بررسی می کند.  گوین تلگراف گزارش میدهد که NFT توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دریک سال گذشته به شدت طرفدار پیدا کرده است.  ظهور NFT ها ورزش را به یک دامنه دیجیتال در این فضا تبدیل کرده است که در آن طرفداران می توانند NFT های ارزشمند را در بازارها و پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین به دست آورند، تجارت کنند و به نمایش بگذارند.

NBA حرکت خود را در این حوزه آغاز کرده است و محصولات برجسته ویدیویی از بازی های فصلی را به کلکسیون های NFT تبدیل کرده است که صدها میلیون دلار درآمد از طریق پلتفرم NBA Top Shot ایجاد کرده است. گران‌ترین NBA Top Shot NFT، کارتی افسانه‌ای با دانک از لبرون جیمز، در اکتبر ۲۰۲۰ به قیمت شگفت‌انگیز ۲۳۰۰۰۰ دلار فروخته شد.

دنیای فوتبال آمریکایی هم در سطح بازیکن و تیم وارد این فضا شده است. تام بردی که به عنوان بازیکن برتر نام  خود را در  NFL ثبت کرده است و به عنوان دو محصول موفقیت خود در این زمینه، به چهره‌ای برجسته در دنیای تجارت و سرگرمی تبدیل شده است. او در ماه آوریل خبرساز شد و بازار NFT خودش را به نام Autograph راه اندازی کرد. این پلتفرم بزرگ‌ترین نام‌ها در ورزش آمریکا و همچنین چهره‌های تاثیرگذار از دنیای بازیگران، موسیقی‌دانان و دیگر چهره‌های سرگرمی هالیوود را برای تولید و فروش مجموعه‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد به کار گرفته است.  همچنین ورزشکارانی مانند تایگر وودز، قهرمان گلف، یوسین بولت، قهرمان دوی سرعت، تونی هاوک نماد اسکیت بورد، سیمون بایلز ژیمناست مشهور   همگی NFT های منحصر به فرد خود را به کلکسیونرهای سراسر جهان ارائه می دهند.

برندهای ورزشی نیز به دنبال همسویی با زمان هستند، و ظهور متاورس دو تا از بزرگترین برندهای ورزشی جهان را به واسطه مشارکت استراتژیک با شرکت کنندگان در صنعت وارد فضای بلاک چین کرده است. آدیداس با ورود به فضای NFT شد که به عنوان یک توکن دیجیتال عمل می کند  به کاربران پلتفرم های متاورس امکان دسترسی به پوشیدنی های دیجیتال آدیداس را داد. آخر هفته گذشته نیز  افتتاحیه آن بیش از 11300 ETH به ارزش 43 میلیون دلار در آن زمان فروش داشت.

نایک که مصمم بود با رقبای خود همگام شود، RTFKT، یکی از بزرگترین مجموعه‌های NFT در Opensea را خریداری کرد تا بتواند پوشیدنی‌ها و اقلام نایک خود را در دنیای متاورس در حال رشد تولید کند.

 

آندرس اینیستا، اسطوره فوتبال اسپانیا نیز  به دلیل تبلیغ بایننس در پروفایل های توییتر و اینستاگرام خود، توسط یک رگولاتور اسپانیایی نسبت به غیر قانونی بودن خدمات تبلیغ شده هشدار دریافت کرد. کمیسیون ملی بازار اوراق بهادار (CNMV) در واکنش به ساعاتی بعد در توییتی نسبت به "خطرات قابل توجه به دلیل غیرقانونی بودن محصولات" نیز به تبلیغات سلبریتی ها در این حوزه هشدار داد. اما همه این مسائل نشان می دهد که ادغام ارزهای رمزنگاری شده و شاخه های مرتبط با آن در دنیای ورزش گاهی اوقات می تواند در قلمرو ناشناخته ها قرار گیرد. بعضی چیزها فوق العاده کار می کنند و جذابیت پیدا می کنند در حالی که بعضی دیگر از موفقیت یکسانی برخوردار نیستند، اما قطار تکنولوژی، ورزش و اقتصاد بدون توجه به سنگ اندازی تنظیم گران دولت ها در حال حرکت است.

 

ارسال نظر