شناسه خبر: 21732

با ورود وب3، همه چیز به نفع تولید کننده:

نسل سوم اینترنت، آینده تولید محتوا را تغییر میدهد؟

به گزارش اقتصاد نگار، وب 3 یا Web 3 نسخه احتمالی آینده اینترنت مبتنی بر بلاکچین های عمومی است، یک سیستم ثبت اسناد و سوابق گذشته است که بیشتر برای تسهیل تراکنش های ارزهای دیجیتال شناخته شده مطرح میشود.

بحث های مربوط به Web3 معمولاً بر حریم خصوصی کاربر، شفافیت شرکتی و مالکیت داده ها متمرکز است. اما صنعت دیگری را نیز متحول خواهد کرد: اقتصاد واسطه.

اقتصاد مجازی که توسط 50 میلیون استارتاپ و فعال مجازی که علایق خود را به حرفه ای مولد تبدیل می‌کنند همواره رشد کرده است، این اقتصاد متشکل از تولیدکنندگان محتوا از همه نوع است: سلبریتی ها، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، گیمرها و هر کس دیگری که محتوا تولید می‌کند و با طرفداران خود یا حوزه ای که در آن فعالیت میکندارتباط دارد. پلتفرم‌های نسبتاً جدیدی مانند Patreon، Twitch، Substack و Discord به این شبکه مستقیم سازنده به طرفدار کمک می‌کنند و تنظیم گران سنتی را دور می‌زنند و درها را به روی انواع جدیدی از تولید محتوا و کسب درآمد در این مدل از اقتصاد  باز می‌کنند.

اما آن پلتفرم های فوق الذکر تنها آغاز راه هستند. فناوری‌های وب 3 - از جمله واقعیت مجازی، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، بلاک چین، قراردادهای هوشمند و ارزهای رمزنگاری‌شده - به طور کامل روش تولید محتوا، ادعای مالکیت و دریافت دستمزد شرکت های استارتاپی را تغییر خواهند داد. بهتر ات بگوییم آنها نحوه درک ما از اینترنت را تغییر خواهند داد.

توسعه محتوا

بیایید با اساسی ترین بخش این بحث شروع کنیم: تولید محتوا.

اثر وب3 بر محتوای تولیدی از متاورس آغاز میشود متاورس؛ متاورس تجربیات واقعیت توسعه یافته (XR) را در دسترس تر و برجسته تر می کند. XR ترکیبی از واقعیت مجازی و دنیای اینترنت است. دنیای دیجیتال به زودی فراتر از بازی‌های ساده و کمپین‌های بازاریابی به دنیایی کامل با آواتارهای شخصی، کالاهای دیجیتال و تجربیات کامل تبدیل خواهد شد.

ما در حال حاضر شاهد تقاضای گسترده برای کالاها یا محتوای دیجیتال از طریق رونق NFTها هستیم.در واقع NFT محتوا ها زا هم ارزش کالا و کالاهارا هم ارزش محتوا کرد. در دسامبر 2021، نایک RTFKT را خریداری کرد، شرکتی که "کفش های کتانی مجازی" و NFT تولید می کند. انتظار تقاضاهای  بیشتری را در این دهه باید داشته باشیم، زیرا برندها به استارتاپ‌ها و خلاقان آینده‌نگر روی می‌آورند تا در دنیای متاورس پیشگام باشند. مراکز خرید دیجیتال، تجربیات سفر، مهمانی ها و سرگرمی ها همه بخشی از این دنیای جدیدی هستند که با وب3 محقق خواهد شد .

با وب3 نه تنها راه های جدیدی برای تولید محتوا وجود خواهد داشت، بلکه خود فرآیند خلاقیت در تولید نیز عمیقاً تغییر خواهد کرد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به سازندگان کمک می‌کند تا تصاویر، ویدئوها، متن و صدا را سریع‌تر بیابند. آنها همچنین می توانند به سازندگان NFT ها اجازه دهند NFT های تعاملی را بر اساس الگوهای استفاده مالک، شخصی سازی کنند. سازندگان می‌توانند از سیستم‌های مدیریت محتوا که امن‌تر و شهودی‌تر از آنچه در حال حاضر در بازار وجود دارد بهره‌مند شوند و همچنین از رندر و رمزگذاری بلادرنگ در شبکه توزیع‌شده برای سرعت بخشیدن به گردش‌های کاری خود بهره ببرند.

همه این تحولات در یک جهت است: ایجاد محتوای آسان تر، ابزارهای هوشمندتر و فرصت های جدید برای انتشار کار.

قراردادها، حق امتیاز و مالکیت

"قراردادهای هوشمند" مالکیت هنر را دوباره تعریف می کند. در شرکت من، که ابزارهایی را برای متخصصان خلاق می‌سازد، هر تعامل بین تولیدکنندگان محتوا و مشتریانشان به‌طور خودکار در یک بلاک چین ثبت می‌شود که می‌تواند با بندهای «اگر/آنگاه» تنظیم شود که پرداخت‌ها را به‌طور خودکار پس از تأیید مشتری آزاد می‌کند. خلاق ها به طور مرتب فاکتورهایی را با سررسیدهای 30، 60 یا حتی 90 روز آینده ارسال می کنند - و حتی در آن زمان، پرداخت دیرکرد معمول است. فناوری بلاک چین این دوره انتظار را منسوخ می‌کند و تضمین می‌کند که خلاقان همیشه برای کارشان به موقع دستمزد دریافت می‌کنند.

این باعث می شود که مالکیت محتوا به وضوح تعریف شود، که به نوبه خود، دزدی محتوا که تا کنون قانون کپی رابت از آن جلوگیری میکرد  سخت تر و یا حتی غیر ممکن کند. همانطور که پلتفرم های میزبانی شده حقوق مالکیت محتوا در "وب 1 و  وب2" ه راحتی نقض میشدند، محیط های Web3 و قراردادهای هوشمند با استاندارد سازی اسن مسئله  از این کار جاوگیری خواهند کرد. این کار به نوعی دزدی آثار را غیر ممکن خواهد کرد زیرا مجوز محتوا در شبکه های بلاک چین ضبط می شود. کانال‌های توزیع - مانند اینستاگرام، که در آن عکس‌ها معمولاً بدون اجازه مجدداً ارسال و جمع‌آوری می‌شوند - نمی‌توانند ادعای ناآگاهی یا عدم دسترسی به موقع داشته باشند زیرا خود محتوا مالکیت آن در کد آن تعبیه میکند و به صورت اتوماتیک اجازه انتشار دوبار آن را در آن واحد که مالکیت اثر ثبت شد نمیدهد. به همین دلیل، مدیر عامل اینستاگرام در دسامبر 2021 در سخنرانی گفت که در محیط پلتفرمش به دنبال این است که به طور فعال NFT ها را وارد کند تا از پی بدون اجازه محتوا جلوگیری شود.

جریان های درآمدی جدید

 مورد جذاب تر این دنیای جدید وب این است که، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از طریق کانال‌های جدید مالی و مدل‌های تجاری شفاف‌تر درآمد کسب کنند.

در سال های قبل از ورود  اینترنت، هنرمندان برای نمایش و فروش آثار خود به واسطه‌ها - فروشندگان، فروشگاه‌ها، متصدیان، پخش‌کنندگان - متکی بودند. همه این ها هزینه هایآشکار و پنهان گزاف و سود نسبتاً کمی برای خود هنرمندان باقی میگذاشت.

برای مثال در دهه ای که گذشت واسطه های دیجیتای مانند امازون، اپل و.. کار پخش و فروش آثار دیجیتالی هرمندان را با کارمزد های بسیار بالا انجام میدانند که بعضا یک چهارم فروش را ازآن این شرکت ها میکرد. اما  OpenSea، بزرگترین بازار NFT، برای هنرمندان و استارتاپ ها دارای کارمزد تراکنش پایین 2.5٪ است. بقیه فروش اولیه به طور کامل به هنرمند و یا استارتاپ تعلق می گیرد. علاوه بر این، از آنجایی که هر تراکنش مربوط به یک اثر هنری در بلاک چین ثبت می شود، شفافیت مطلق را در مورد ارزش و منشأ یک قطعه نیز ایجاد می شود.

علاوه بر این، هنرمندان همیشه می‌توانند ارزش کار خود را پس از هر تراکنش دنبال کنند - و از آن کسب درآمد هم داشته باشند. برخلاف دههه های پیشین، زمانی که یک هنرمند ممکن بود اثری را به قیمت 10000 دلار بفروشد در حالی که بیش از 50درصد فروش آن اثر ز طریق مالیات و واسطه گری های فروش از دست او میرفت اما NFT تضمین می‌کند که هنرمند همیشه اکثر مبلغ فروش را دریافت می‌کند و می‌تواند تا 10 درصد حق امتیاز برای تمام تراکنش‌های انجام شده را نیز  تعیین کند.

در نهایت، این پرداخت ها بدون هیچ واسطه ی حقیقی و دولت هایی که بخواهند مالیات اخذ کنند  از طریق ارزهای دیجیتال در یک شبکه جهانی از طرفداران بالقوه صورت میگیرد. ده ها میلیون‌ها دلار در ارزهای رمزنگاری شده جمع‌آوری می‌کنند و با راه‌های نسبتاً محدودی برای خرج کردن آن پول، رونق ثروت جدیدی ایجاد می‌کنند. این تا حدی به شور و شوق NFT دامن زده است، اما بعید است که اثرات طولانی مدت آن ناپدید شوند. وهمه این مسائل مصداقی هستند از این که اقتصاد کریپتو برای همیشه دوجود خواهد داشت و با ورود نسل سوم اینتر نت جای خود را بیش از پیش تصبیت خواهد کرد.

کاهش هزینه های مصرف کننده و حفظ حقوق ناشر

فناوری همیشه در حال حرکت بوده است. نرم‌افزار و سخت‌افزار مصرف‌کننده به‌سرعت حرفه ای تر میشوند- جایگاه‌های ویرایش، استودیوهای ضبط و ماشین‌های چاپ اکنون با نرم‌افزارهایی که در لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه در دسترس هستند رقابت می‌کنند. این روند تولید کننده های قدیمی را مجبور کرده است تا مدل های تجاری خود را تطبیق دهند یا به طور کامل تعطیل شوند.

Web3 تکامل طبیعی این طرز فکر است. تولید کنندگان محتوا به دنبال نوعی کنترل حرفه خود هستند که قبلاً هرگز امتحان نشده بود. با نسل سوم وب کار آنها از طریق تبلیغات توسط یوتیوب درآمدزایی یا در اینستاگرام کپی و پیست نخواهد شد. پلتفرم‌ها نمی‌توانند در میان محتوای شما صرفاً برای حفظ اسکرول کاربران تبلیغ کنند. مردم به طور فزاینده‌ای از غول‌های رسانه‌های اجتماعی خسته شده‌اند، و نه فقط به خاطر گفتمان اجتماعی تفرقه‌انگیز، بلکه آنها می خواهند دوباره کنترل حریم خصوصی خود را در دست بگیرند.

فناوری بلاک چین قدرت را در دستان تولیدکنندگان محتوا قرار می دهد. این موضوع  می‌تواند نوید دهنده عصر طلایی اقتصاد نوین باشد، جایی که  افراد خلاق دستمزدی که شایسته اش هستندد دریافت می‌کنند، مصرف کنندگان و تولید کنندگان بدون واسطه ارتباط نزدیکی با هم پیدا میکنند و خلاقیت و نوآوری احترامی را که شایسته آن است بدون نگرانی از این که حقوق مالکیتش به خطر بیافتد به دست می‌آورد.

 

 

ارسال نظر