کدخبر: ۲۸۷۵

در اینفوگراف مشاهده می‌کنید:

هر جمعه ظهر، کلیسای اپیفنی واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید به مسجدی تبدیل می‌شود که صدها مسلمان در آن بر روی فرش‌های پهن شده، به سمت کعبه نماز جمعه می‌خوانند. این جمع شامل تعدادی نیروی امنیتی و افسران اف‌بی‌آی، تعدادی از بروکرات‌های وزارت خارجه و وکلای وزارت دادگستری ایالات متحده می‌شود. امام جمعه هم از کارمندان وزارت خزانه‌داری امریکاست و سخنرانی‌های او هم تعمدا بدون اشارات سیاسی است.

مسلمانان امریکا از زمانی که اجداد آنان از غرب آفریقا در قرن ۱۶ به عنوان برده به این کشور برده شده‌اند تا به امروز راه درازی را طی کرده‌اند. در اواخر قرن ۱۹ تا دهه‌ی ۲۰، موجی از عرب‌های متمول برای مهاجرت و تحصیل به ایالات متحده رفتند و جزئی از طبقه‌ی متوسط این کشور شدند. این نکته که جمعیت امریکا را مهاجران شکل دادند باعث شد تا مسلمانان، آنجا را برای سازگار شدن آسانتر از اروپایی که جمعیت بومی خودش را داشت تشخیص دهند. مسلمانان در امریکا به جز تعدادی شهر مانند دیربورن و میشیگان، جمعیت پراکنده‌ای دارند، به طوری که در حدود ۵/۳ میلیون یا ۱/۱ درصد جمعیت کل امریکا را شامل می‌شوند.

رابطه‌ی اروپا با اسلام رابطه‌ای طولانی‌تر، عمیق‌تر و پرمناقشه‌تری است. این مذهب در قرن هشتم پس از میلاد مسیح، از طریق ورود به اسپانیا وارد اروپا شد و در اوایل قرن چهاردهم، در جنوب شرقی اروپا به گسترش خود تحت لوای امپراطوری عثمانی ادامه داد. هر دو ورود البته با شمشیر بود و بعد از گذشت ۵۰۰ سال اروپایی‌ها توانستند بر مهاجمان غلبه کنند. در قرن بیستم، مسلمانان اروپا چهره‌ی متفاوتی با مسلمانان امریکا از خود نشان دادند. میلیون‌ها نفر از آنان بعد از شکست ارتش عثمانی در اروپا ماندگار شدند و جمیعت جدید نیز به عنوان سرباز یا کارگر به اروپا آورده شدند. قدرت‌های اروپایی در حدود ۵/۳ میلیون نفر از مسلمانان را از سرزمین خود به جبهه‌‌های جنگ‌های جهانی اول و دوم فرستادند. بعد از جنگ، بیشتر آنان به خانه‌های خود بازگشتند اما تعداد بیشتری برای جبران خرابی‌های جنگ به اروپا آورده شدند.

بعد از دو دهه و پس از سال ۱۹۴۵، دولت‌های اروپای غربی صدها هزار کارگر مهاجر که از مقاصد دور آمده بودند را به خدمت گماشتند. بریتانیا، پاکستانی‌ها را از کوه‌های کشمیر و بلندی‌های سیلهت بنگلادش به کار گرفت. فرانسه به مناطق تحت تصرفش در شمال آفریقا بازگشت و آلمان کارگران را از تپه‌های آناتولی ترکیه به کشور خود کشاند. از آنها انتظار می‌رفت، هنگامی که کارشان تمام شد به خانه‌های خود بازگردند اما به جای آن، کارگران خانواده‌های خود را نیز به این کشورهای اروپایی بردند. آلمان شروع به تامین نیازهای این خانواده‌ها و کودکانشان که در آلمان به دنیا آمده بودند کرد. اخیرا با افزایش شدید پناهجویان کشورهای مسلمان، مناقشات باعث تغییر در جمعیت مسلمانان شد. تنها بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در حدود ۱ میلیون مهاجر به اروپا رسیدند که بیشتر آنها عرب بودند. آلمان نیمی از آنها را پذیرفت.

با افزایش تقاضا برای کارگران از طرف جوامع اروپایی، مسلمانان بیشتری به این کشورها مهاجرت کردند

با ترک روسیه و ترکیه، اروپا در حال حاضر ۲۶ میلیون جمعیت مسلمان دارد که در حدود ۵ درصد کل جمعیت این قاره را در برمی‌گیرند و معمولا نیز از بسیاری از افراد محلی جوانتر هستند. در حال حاضر در بسیاری از شهرهای اروپایی «محمد» یکی از پرطرفدارترین اسم‌ها برای کودکان به شمار می‌رود.

دادن آمار دقیق از این جمعیت بسیار سخت است. بعلاوه مسلمانان گروه همگنی نیستند و به دسته‌های گوناگون از نظر فرهنگی و فرقه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. همچنین تجربیات مسلمانان نیز از زندگی در کشورهای اروپایی با یکدیگر متفاوت است. مثلا در بریتانیا قوانین موجود از تنوع مذهبی و مناسک ویژه حمایت می‌کند. این در حالی است که در فرانسه سمبل‌های مذهبی و پوشش‌ها مانند چادر از طرف بسیاری از موسسه‌ها و مدارس ممنوع شده است. شاید همین باعث شده که مسلمانان فرانسوی کمتر از انگلیسی‌ها مذهبی به نظر برسند. در فرانسه غیر مسلمانان وقتی بدانند یک همسایه‌ی مسلمان دارند استقبال می‌کنند. همچنین آنان تلاش می‌کنند با یک فرد مسلمان ازدواج کنند.

نسل سوم مسلمانان از اینکه هویت غربی و اسلامی خود را همزمان داشته باشند احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

آنها ابزار لازم برای مذاکره با سیاست‌مداران و سیستم قضایی را درون اسلام یافته‌اند. مذهب به عنوان انتخابی شخصی به مسئله‌ی مهمی تبدیل شده است. بیش از ۱۰ هزار مسجد در غرب نشاندهنده‌ی طیف وسیع مومنان اسلام است، از «دیوبندی» گرفته تا فرقه‌های مذهبی زنانه. البته بسیاری از این فرقه‌ها نیز به طور دسته‌جمعی ایمان خود را ترک کرده‌اند.

تجربه‌های گذشته و حال مسلمانان در کشورهای غربی آنها را نسبت به آینده‌ی خود در این کشورها نگران کرده است. اگر جریان ضد اسلامی حال حاضر در کشورهای غربی تداوم یابد، آنها باید به فکر تغییر باشند. سه نسل از زمانی که مسلمانان به غرب مهاجرت کرده‌اند می‌گذرد و آنها می‌خواهند مذهبشان را در جوامع متنوع و سکولار غربی که در آن اسلام قدرتی ندارد قوی‌تر کنند. به طور خلاصه، آنها می‌خواهند یک اسلام غربی را پایه‌ریزی کنند.

منبع: اکونومیست

 

ارسال نظر