شناسه خبر: 36630
دانیان رضانوری کارشناس صنعت بیمه چندی قبل خبری با عنوان بررسی چالش اجرای سوئیچ بیمه مرکزی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برخی رسانه ها منتشر شد که جای تامل دارد.
وزارتخانه ای که چالش هایی نظیر تغییر ساعت، سرعت اینترنت ، راه اندازی اینترنت ملی و بسیاری دیگر همراه خود داشته و دارد، به منظور بررسی پروژه ای که در صنعت دیگری تولید و در حال فعالیت می باشد و از منظر کسب و کاری غیرمرتبط به آن است، پیشقدم شده تا راهبری دیجیتال برای حل مشکلاتش داشته باشد.
پروژه سوئیچ که به عنوان هاب یا ESB در راستای دستیابی به تحول دیجیتال در صنعت بیمه، خودکارسازی و تبادل داده دیجیتال بین سامانه ها، یکپارچه سازی و استاندارد سازی تبادل داده و ارائه داده در محیط امن از طریق API ، از سوی بیمه مرکزی تهیه شده است ، حاصل تلاش های شبانه روزی فعالان حوزه فناوری اطلاعات این صنعت است تا دستیبابی به تحول دیجیتال در صنعت بیمه را محقق نمایند . البته که نمونه این برنامه را می توان در حوزه مالی سوئیچ های شتاب و شاپرک بانک مرکزی نام برد اما بایستی اذعان داشت در صنعتی قدیمی و کند در عرصه فناوری اطلاعات جهت تنظیم گری و نظارت بر فضای دیجیتال صنعت بیمه که از تکالیف و وظایف آئین نامه ای مربوط است، دستیابی به تحول دیجیتال در صنعت بیمه را محقق کرد.
بهطوریکه از طریق این بستر تبادل داده در محیط امن با پروتکل تعیین شده بین کلیه ذینفعان داخل صنعت و صنعت بیمه با سایر سازمانهای مرتبط صورت پذیرد، این مهم گامی بلند وضروری در این صنعت بشمار می رود. به طور کلی می توان این پروژه را پروژه ای حاکمیتی و البته امنیتی از باب حفظ داده ها دانست ، که جایگاه ملی از آن خود کرده و در واقع امن سازی دسترسی سرویس گیرنده را به پایگاه داده در صنعت بیمه فراهم می نماید.
حال اینکه چرا وزارتخانه ای غیر مرتبط درباره این پروژه نشستی برای بررسی چالش ها را برگزار می نماید سوالی است که احتمالا برایش هیچگاه پاسخ قانع کننده وجود ندارد ، چرا که از باب کسب و کار و تخصص به وزارتخانه فوق ارتباط مستقیم و حتی غیرمستقیم ندارد.
ارسال نظر