شناسه خبر: 29243

پنج اشتباه رایج در حسابداری رستوران

شما برای سنجش عملکرد رستوران خود از چه معیارهایی استفاده می‌کنید؟ اگر تصور می‌کنید صفی از افرادی که می‌خواهند در رستوران شما غذا میل کنند و خوشحالی کارمندان تنها مواردی هستند که برای موفقیت کسب و کار به آنها نیاز دارید، سخت در اشتباهید. گرچه اینها دلایلی هستند که ممکن است فکر کنید کسب و کار سالمی دارید؛ اما مشکل این است که آنها لزوماً به معنای افزایش سودآوری رستوران شما نیستند. تنها راه برای تشخیص اینکه آیا رستوران شما خوب کار می‌کند این است که به طور منظم به صورت‌های مالی رستوران نگاه کرده و مهم‌تر از همه آنها را به درستی تجزیه و تحلیل کنید. حقیقت این است که اگر حسابداری رستوران خود را جدی نگیرید، ندانید که دقیقاً پول شما خرج چه می‌شود و چرا، به احتمال زیاد به سمت فاجعه پیش می‌روید. از آنجایی که مدیریت مالی و نظارت بر سرمایه کسب و کار شما بسیار مهم است، ما قصد داریم در ادامه این مطلب به 5 اشتباه رایج در حسابداری رستوران اشاره کنیم.

رایج‌ترین اشتباهات حسابداری رستوران چیست؟

عدم استفاده از دوره حسابداری 4 هفته‌ای

اولین اشتباهی که در حسابداری رستوران خود باید از آن اجتناب کنید، فقط بررسی صورت‌های مالی ماهانه است. به عبارت دیگر، شما نباید سلامت مالی کسب و کار خود را در پایان هر ماه یا فصل بررسی کنید! در عوض، باید از یک دوره حسابداری 4 هفته‌ای استفاده کنید که از شنبه شروع می‌شود و جمعه به پایان می‌رسد. در واقع شما باید هر هفته صورت‌های مالی رستوران، مانند صورت سود و زیان رستوران، بهای تمام شده رستوران و ... را محاسبه و تجزیه و تحلیل کنید.

استفاده از یک چرخه 4 هفته‌ای، مقایسه سود و زیان (P&L) را با سایر صورت‌های مالی آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال، مقایسه صورت سود و زیان ماه فروردین 1401 با فروردین 1400 گزارش دقیقی به شما نمی‌دهد. با توجه به اینکه میزان تعطیلات هر ماه متفاوت از ماه قبل است، مهم است که شرایط سود آوری کسب و کار خود را هر هفته بررسی کنید و نه سالانه و ماهانه.

چرخه 4 هفته‌ای ممکن است در برخی صنایع چندان مهم نباشد، اما در صنعت رستوران داری ضروری است. این به این دلیل است که اکثر کسب و کار شما در روزهای خاصی از هفته فروش بیشتری دارد، بنابراین مشاهده روندها و تغییرات با انجام حسابداری خود با استفاده از یک جدول زمانی 4 هفته آسان‌تر است.

images_1665819080.png

بررسی وضعیت مالی رستوران بر اساس جریان نقدینگی

اشتباه بزرگ دیگری که رستوران‌ها در مورد حسابداری مرتکب می‌شوند این است که به امور مالی بر مبنای جریان نقدینگی به جای حسابدار تعهدی است.

تفاوت بین حسابداری نقدی و تعهدی چیست؟

مهم‌ترین کاربرد حسابداری رستوران این است که به هزینه‌ها و درآمدها نگاه کنید. در حسابداری نقدی، این هزینه‌ها و درآمدها را زمانی که واقعا پرداخت شده‌اند، ثبت می‌کنید، نه زمانی که خدمات ارائه می‌شوند. اما به عنوان مثال اگر تعمیر آشپزخانه را ماه فروردین انجام دهید؛ اما فاکتور آن را تا ماه بعد پرداخت نکنید، هزینه در دوره زمانی مناسب منعکس نخواهد شد. این امر باعث می‌شود که مشاهده تعادل مناسب سود و زیان در هر دوره زمانی مشخص غیرممکن باشد؛ بنابراین وقتی به امور مالی خود به صورت نقدی نگاه می‌کنید، گزارش دقیقی نخواهید داشت.

عدم تطبیق موجودی بانک و صورت‌حساب‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایف حسابدار این است که موجودی بانک را با دیگر صورت حساب‌ها تطبیق دهد و سلامت وضعیت مالی کسب و کار اطمینان حاصل کند. در صورتی که به صورت ماهانه هزینه‌های خود را محاسبه نکنید، ممکن است در آخر با کمبود بودجه مواجه شوید یا ممکن است با هزینه سرباری مواجه شوید که پیش از این در هزینه‌های خود لحاظ نکرده بودید. مزایای انجام این کار عبارت است از:

  1. خواهید دید که آیا تمام هزینه‌های خود را پرداخت کرده‌اید یا خیر. برای مثال، اگر توزیع‌کننده‌ای ادعا می‌کند که دستمزد او پرداخت نشده است، تطبیق صورت‌های مالی با موجودی بانک به شما کمک می‌کند تا بررسی کنید که تسویه شده است یا نه.
  2. متوجه خواهید شد که سرمایه و دارایی شما خرج چه چیزهایی می‌شود.
  3. می‌توانید تمام هزینه‌ها و درآمدهای ماهانه خود را پیگیری کنید. سپس می‌توانید آن را با دوره مالی 4 هفته‌ای خود مقایسه کنید تا ببینید آیا به سود آوری می‌رسید یا نه.
  4. می‌توانید از ضرر جلوگیری کنید. بررسی صورت‌های مالی به شما امکان می‌دهد تشخیص دهید که آیا پول از دست داده اید دارید یا نه! حتی مقدار کمی پول از دست رفته در هر ماه می‌تواند در طول یک سال مالی جمع شده و به رقم بزرگی تبدیل شود.

images_1665819091.png

عدم توجه به قیمت تمام شده کالای فروخته شده

در نظر نگرفتن فهرست هفتگی رستوران می‌تواند تأثیر منفی بر حسابداری و امور مالی شما داشته باشد. اگر نمی‌توانید هزینه‌های غذا را به‌طور دقیق محاسبه کنید و تغییراتی را برای بهبود کسب‌وکار خود ایجاد کنید و همچنین نمی‌توانید هزینه فروش کالای خود را که مهم‌ترین معیار برای سلامت رستوران شما است، محاسبه کنید، احتمالا در مسیر نادرستی قرارگرفته‌اید. به عنوان مثال، در پایان ماه، هیچ کاری نمی‌توانید در مورد مواد اولیه سفارش داده شده انجام دهید. شما نمی‌توانید آن اقلام فاسدشدنی را که بیش از حد سفارش داده شده‌اند بردارید و آنها را مصرف کنید، چون ممکن است که آنها پیش از این خراب شده باشند!

اشتباه کردن در انتخاب حسابدار رستوران

آخرین اشتباهی که رستوران‌ها در حسابداری خود مرتکب می‌شوند این است که فردی را برای انجام  امور حسابداری و ارسال معاملات فصلی، ارسال اظهارنامه مالیاتی و ... استخدام می‌کنند که در حسابداری و مالیات رستوران‌ها تخصص ندارند. اکثر رستوران‌دارها حتی نمی‌دانند که در حسابداری خود اشتباه می‌کنند. این موضوع نه‌تنها ممکن است موجب ضرر مالی رستوران شود، بلکه ممکن است که شما را با دولت به دلیل عدم ارسال گزارش‌های صحیح، درگیر کند! بنابراین باید در انتخاب حسابدار حرفه‌ای رستوران بسیار دقت کنید و اطمینان حاصل کنید که فرد منتخب شما با اصول حسابداری رستوران، آشنایی کافی دارد!

اکانتیک، بهترین و مطمئن‌ترین مشاوره مالی و شرکت حسابداری

با توجه به مواردی که در این مطلب در خصوص اشتباهات حسابداری رستوران بیان شد، پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات مشاوره مالی و حسابداری یک شرکت خبره است که با قوانین مالیاتی و مالی صنعت رستوران داری آشنایی کامل دارد. شرکت اکانتیک با مدیریت حسین خرم، یکی از بهترین شرکت‌های فعال در زمینه مشاوره مالی، مشاوره مالیاتی و حسابداری شرکت‌ها و رستوران‌ها است. شما می‌توانید از طریق شماره تماس 02191094210 با کارشناسان متخصص این مجموعه در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر